Tre arbetsgivare kan bli Sveriges hbtq-vänligaste arbetsplats 2018

Internetstiftelsen, Microsoft Sverige och IBM Sverige är de finalister som har chans att vinna Unionens hbtq-pris 2018 och därmed bli utsedda till Sveriges hbtq-vänligaste arbetsplats.

Unionens hbtq-pris har delats ut sedan 2011 men det här är första året som fackförbundet presenterar tre finalister som potentiella vinnare av det prestigefulla priset.

- Vi fick så pass många bra nomineringar i år att vi bestämde oss för att släppa tre finalister. Känslan är att det finns ett större engagemang nu än för några år sedan när vi började dela ut priset, säger Marina Åman, 2:e vice ordförande på Unionen och tillägger:

- Målet är att fler ska få tillgång till arbetsplatser där det är en självklarhet att få definiera och vara sig själv. Ingen ska behöva dölja sin sexuella läggning, sin könsidentitet eller sina könsuttryck på jobbet.

Förra årets vinnare av priset var Svenska Amerikansk Fotbollförbundet, världens första hbtq-certifierade idrottsförbund. Årets dessförinnan togs priset emot av hotellkedjan Nordic Choice Hotels som ägs av den norska superentreprenören Petter Stordalen.

Vinnaren av Unionens hbtq-pris presenteras den 1 augusti i samband med EuroPride. Priset delas ut samma kväll i Prideparken (Östermalms IP) i Stockholm.

Alla tidigare vinnare
2017: Svenska Amerikansk Fotbollsförbundet

2016: Nordic Choice Hotels

2015: Sensus Västra Sverige

2014: Ving Sverige AB

2013: Sodexo

2012: Systembolaget, Västerlånggatan Uddevalla

2011: AkzoNobel Surface Chemistry, Stenungssund

Om Unionens HBTQ-pris
Sveriges största fackförbund delar varje år ut ett Unionens hbtq-pris till en arbetsgivare som arbetar aktivt och systematiskt med att skapa en arbetsplats där vi alla ska få samma möjligheter och rättigheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck. Syftet med Unionens hbtq-pris är att synliggöra goda exempel och sprida kunskap för att fler ska få tillgång till arbetsplatser där är en självklarhet att få definiera och vara sig själv. Priset har delats ut sedan 2011.

Checklista: Sex tips för hur du kan bidra till en mer inkluderande arbetsmiljö.

Anna Anderberg
08-504 150 57

Unionen är Sveriges största fackförbund med 650 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se www.twitter.com/unionenhttps://www.facebook.com/unionensverige - http://unionenopinion.se/