Unionen: Nya idéer för den nya plattformsekonomin

Digitaliseringen skapar både nya möjligheter och utmaningar för arbetsmarknaden. Ett exempel är framväxten av digitala plattformar som möjliggör för nya sätt att förmedla arbetsuppgifter. Många plattformar drar dock fördelar av att konkurrera på andra villkor än sina ”traditionella” konkurrenter genom att undgå bestämmelser som rör löner, skatter och branschspecifika regleringar.

Unionen har tagit fram en rapport om denna framtida arbetsmarknad. Rapporten avslutas med en idé om hur plattformarna och dess utförare via kollektivavtalen kan skapa förutsättningarna för en världsledande, självreglerad plattformsekonomi i Sverige.

Hur beslutsfattare kan säkerställa en socialt hållbar plattformsekonomi men samtidigt främja innovation och nytänkande?

•  Martin Linder, ordförande Unionen, inleder seminariet.
  •  Fredrik Söderqvist, Unionens utredare går igenom rapporten
  •  Åsa Minoz, expert inom innovationspolitik och kollaborativ ekonomi kommenterar rapporten.

När: Torsdagen den 27 oktober kl. 9-10 Frukost från kl. 8.45.
Var: Scandic Continental, Vasagatan 22, Stockholm (mitt emot Stockholms Centralstation).
Hur: osa senast fredagen den 21 oktober till
event@unionen.se. Ange önskemål om specialkost i samband med anmälan.

Sprid gärna inbjudan till kollegor som kan vara intresserade.

Välkommen!

Pressjour 08-504 151 00, presschef: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, Matilda Ström, pressekreterare, 072-599 21 72, matilda.strom@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 620 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se www.twitter.com/unionenhttps://www.facebook.com/unionensverige - http://unionenopinion.se/

Om oss