Unionen: Ökad ohälsa möts med nedskärningar i företagshälsovården

Regeringens budgetproposition innehåller välkomna satsningar på kompetensutveckling och ett efterlängtat slopande av de differentierade avgifterna till a-kassan. Till vår besvikelse konstaterar vi att det görs kraftiga besparingar på det förebyggande arbetsmiljöarbetet.

Unionen är kritisk till att det nuvarande bidraget till företagshälsovården ersätts med ett mycket mindre bidrag för rehabilitering. De medel som har avsatts till företagshälsovården har hjälpt arbetsgivare att erbjuda sina anställda en kvalificerad företagshälsovård. I praktiken riskerar regeringens förslag att leda till att färre arbetsgivare ger sina anställda en kvalificerad företagshälsovård som kan förebygga ohälsa och sjukskrivningar.

Med förslagen om kompetensutveckling kommer fler yrkesverksamma få möjlighet att byta karriär. Att lättare kunna kombinera arbete med studiemedel är en förutsättning för att fler ska kunna försörja sig i samband med studier. Både höjningen av fribeloppet, höjning av tilläggslån och den utökade gränsen för rätten till studiemedel från 54 till 56 år är steg i rätt riktning. Unionen anser dock att de behöver följas av ytterligare förbättringar kombinerat med en höjning av bidragsdelen för dem som jobbar.

- Särskilt positivt är att regeringen nu äntligen höjer fribeloppet. Det är bra både för de som jobbar och de som studerar, säger Peter Hellberg, Unionens förste vice ordförande. Regeringens förslag på kompetensområdet borde underlätta för parterna att kunna återuppta omställningsförhandlingarna efter avtalsrörelsen.

Unionen välkomnar att regeringen lägger fram ett lagförslag om statligt stöd för korttidsarbete vid djupa ekonomiska kriser. Korttidsarbete är ett initiativ från fack och arbetsgivare inom industrin för att mildra framtida krisers påverkan på arbetsmarknaden och bidra till att företag och arbetstillfällen blir kvar i landet.

- Unionen har haft stort inflytande i framtagandet av systemet för korttidsarbete och jag kan konstatera att lagförslaget i avgörande delar följer parternas förslag. Vi har säkrat inflytandet för våra medlemmar eftersom det förutsätter både centrala och lokala överenskommelser mellan parterna, säger Peter Hellberg.

Av de nya åtgärder på 24 miljarder som regeringen aviserar är runt 20 miljarder förändringar i skattesystemen. Hushållen ges en allt större roll som motor för den framtida tillväxten. Samtidigt som hushållen ges mer pengar i plånboken genomförs dock åtgärder för att begränsa deras möjligheter att låna.

Regeringen säger att den vill stärka Sveriges långsiktiga potential, men det är svårt att identifiera vad som avses, säger Peter Hellberg. Riktad satsning på forskning och utveckling, ändring av 3:12-regler, investeraravdrag och miljöbilspaket finns förvisso i budgeten, men Unionen hade velat se betydligt mer omfattande satsningar, till exempel på infrastruktur i bred bemärkelse.

Unionens pressjour 08-504 151 00

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 540 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se