Unionen: Pressfolkets arbetsuppgifter skulle kunna utföras av en robot

Majoriteten av pressfolket lägger mellan 30-70 procent av sin arbetstid på att skriva olika dokument enligt en färsk undersökning från Novus. Många av dem är sannolikt i Almedalen denna vecka. Ändå känner drygt fyra av tio av dem inte till att en robot skulle kunna utföra dessa uppgifter redan i dag.

– Vakna, Almedalen! Automatiseringen påverkar oss alla. Även de som befinner sig i Almedalen som pressekreterare till en politiker, som PR-konsult, presschef eller politisk sakkunnig. Utvecklingen är redan här och nu är det hög tid för politiken och näringslivet att börja förbereda sig. Det vill Unionen föra samtal om under Almedalsveckan, säger Anna Erhardt, opinionschef på Unionen.

Trots att många lägger så pass mycket tid på att skriva olika dokument tycker drygt var tredje att strategisk rådgivning till sin chef eller uppdragsgivare är deras viktigaste arbetsuppgift. Drygt var tredje anser att en assistent skulle underlätta deras arbete med skrivande.

Nära sex av tio har hört talas om att det finns en robot som kan skriva pressmeddelanden och artiklar. Var fjärde tycker att det är en bra utveckling.

– Det är inte okej att så få företag har en strategi för medarbetarnas kompetensutveckling. Redan idag skriver robotar som Marple, Rosalinda och Robotea sportnyheter och notiser till tidningar över hela landet. Det är inte längre de enkla jobben som automatiseras utan även mer avancerade arbetsuppgifter, säger Anna Erhardt.

– Sverige tappar mark inom digitaliseringen och idag möter vi utmaningar, särskilt på kompetensområdet. Vi behöver utveckla politiken, inte minst för att skapa ett utbildningssystem som är tillgängligt under hela yrkeslivet. Det är helt nödvändigt för att vi ska vara konkurrenskraftiga som medarbetare och samtidigt dra nytta av den förbättringspotential som automatiseringen skapar, säger Anna Erhardt.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes den 8-28 juni 2017 av Novus på uppdrag av Unionen. Syftet är att undersöka pressfolks inställning till robotisering när det gäller att ta fram pressmeddelanden och liknande.

Antal intervjuer totalt: 100
• Pressekreterare/politiskt sakkunniga i riksdag/regering: 35
• PR-konsult: 32
• Presschef: 33