Unionen: Vart är vi på väg?

Välkommen till paneldiskussion om utvecklingen inom organisationer och föreningar där Unionens senaste trendspaning inom området presenteras.

Unionen ser i dag allt fler nischade organisationer och föreningar med mer fokus på mångfald än tidigare. Fler nya organisationsstrukturer växer fram och därmed också nya krav på ledarskap. En annan trend är att organisationer och föreningar också tar större ansvar för välfärdstjänster, men allt fler har svårt med kontinuitet i sin finansiering. Dessutom ser gränsen mellan ideellt och professionellt arbete ut att bli allt mer flytande. Ett ändrat förhållningssätt till medlemskap och mer professionaliserat förhållningsätt till medlemmen utvecklas.

Detta kommer att diskuteras av en panel med Johan Welander, kompetensutvecklingschef Rädda Barnen, Raymond Svensson, ordförande Civos, Pär Wiktorsson, verksamhetschef RFSL och Cecilia Beskow, samhällspolitisk chef Unionen. Peter Hellberg, 1:e vice ordförande Unionen, inleder med att berätta om Unionens trendspaning inom organisationer och föreningar. Samtalet leds av journalisten Annika Creutzer. Erik Herngren, senior partner Kairos Future avslutar med att ge sin syn på trenderna.

Detta är en del av en serie trendspaningar som Unionen genomför inom de branscher där förbundet har medlemmar.

Praktisk information:

När: måndag den 25 maj kl. 8.30-9.30. Unionen bjuder på frukost från kl. 8.00.

Var: Hitechbuildning, Sveavägen 9. Sal Mount Everest, plan 17, Stockholm.

Osa: event@unionen.se

Har du inte möjlighet att komma? Se seminariet här: http://unionenopinion.se/trendseminarier

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se