Unionen slår medlemsrekord – nu över 620 000

Unionen fortsätter att växa och har vid årsskiftet totalt 622 129 medlemmar. Förbundet växer särskilt bland yngre men också på mindre företag och i branscher där facket traditionellt sett inte har varit så etablerat, till exempel inom delar av tjänstesektorn.

– Det är både roligt och bra att tusentals privatanställda tjänstemän varje månad väljer att bli nya medlemmar i Unionen. Det visar att medlemskapet är attraktivt och relevant, Unionens förbundsordförande Martin Linder.

För fem år sedan gick medlemssiffrorna nedåt och då fattade Unionens förbundsstyrelse beslut om en klar kursändring. Medlemsvärvning fick högsta prioritet för hela organisationen och målet sattes att Unionen skulle ha 600 000 medlemmar 2015, ett mål som uppnåddes. Årets mål, 620 000 medlemmar, är också infriat och sedan 2010 har Unionen ökat sitt medlemsantal med 25 procent, eller 126 000 medlemmar.

Ju fler vi är desto mer kraft har vi vid förhandlingsborden på arbetsplatserna, i avtalsrörelsen och gentemot politiker och beslutsfattare. Vi kan således uträtta mer tillsammans i form av förbättrade arbetsvillkor, säger Unionens förbundsordförande Martin Linder.

Unionen i siffror:

Under 2015 ökade Unionen med över 20 000 medlemmar.

Unionen har nästan 518 000 yrkesverksamma medlemmar.

Unionen har drygt 40 000 studentmedlemmar.

Antalet egenföretagare har ökat med cirka 19 procent, vilket ger drygt 9 000 egenföretagarmedlemmar.

Unionen har tecknat avtal med drygt 1 800 nya arbetsgivare.

Unionen har över 34 000 förtroendevalda.

Av de nya medlemmarna är:

55 procent män och 45 procent kvinnor.

7 av 10 upp till och med 40 år.

Nästan 6 av 10 från storstadsregionerna.

Pressjour tel 08-504 151 00, tf presschef: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, pressekreterare: Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 620 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – www.twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se