Unionen vill se mer kompetensutveckling för ett jämställt arbetsliv

En ny undersökning från Unionen visar att en tredjedel av förbundets medlemmar inte har fått någon kompetensutveckling det senaste året. Dessutom är tillgången till kompetensutveckling inte jämställd. Män ges konsekvent bättre förutsättningar och mer resurser till sin kompetensutveckling.

– Skillnaderna mellan kvinnors och mäns kompetensutveckling motverkar ett mera jämställt arbetsliv. Jämställd kompetensutveckling är ett verktyg för att minska löneklyftor eftersom ökad kompetens ger möjlighet att få nya och kvalificerade arbetsuppgifter och att göra karriär, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

Lika många kvinnor som män uppger att de har fått kompetensutveckling det senaste året, men män får mer avsatt tid till det och fler män än kvinnor svarar att arbetsgivaren har avsatt medel. Hälften av männen har en planering för sin kompetensutveckling, mot 41 procent av kvinnorna. Fler män har tydliga mål för sin kompetensutveckling, 56 procent av männen mot 47 procent av kvinnorna. Samtidigt finns det inga skillnader mellan män och kvinnor i hur man upplevt nyttan av kompetensutvecklingen.

Två tredjedelar av Unionens medlemmar fick kompetensutveckling under det senaste året. Nyttan av kompetensutveckling är mycket stor. 95 procent upplever att kompetensutveckling kommer till nytta, helt eller delvis.

– Det är viktigt för oss alla att få möjlighet att utveckla vår kompetens genom hela yrkeslivet och det kommer att få allt större betydelse på framtidens arbetsmarknad. Det är också ett stort samhällsintresse, eftersom det är avgörande för fortsatt tillväxt och för att vi ska komma till rätta med den matchningsproblematik som finns. Det är en stor brist att vi i dag saknar ett system för fortlöpande kompetensutveckling, säger Cecilia Fahlberg.

Unionen anser att det behövs en modell för kompetensutveckling med gemensam finansiering från stat, arbetsgivare och arbetstagare. Dessutom bör det vara skattemässigt fördelaktigt för företag att reservera medel till framtida kompetensutveckling som kan användas i tider med lägre tryck på produktionen.

Undersökningen genomfördes av Ipsos under senhösten 2014 på uppdrag av Unionen. Totalt har 1000 medlemmar i Unionen intervjuats per telefon.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren, 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, Frans Haraldsen, frans.haraldsen@unionen.se, 072-543 65 22

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se