Varannan chef lider av söndagsångest

Åtta av tio chefer anser att de har sitt drömjobb just nu. Samtidigt uppger varannan chef att de ofta lider av så kallad söndagsångest, detta enligt en ny undersökning gjord av Unionen.
 - Bra chefer ger välmående medarbetare. Att ge cheferna tillgång till kontinuerligt stöd och kompetensutveckling är en investering som gynnar hela företaget, säger Unionens 2:e vice ordförande Marina Åman.

Håkan Ericsson är fotbollstränare och f.d. förbundskapten för U21-landslaget. Som fotbollstränare är han van vid att befinna sig på en position där risken för att bli uppsagd är hög, statistiskt sett.

- Alla vill ha trygghet, men när man varit i ett antal sådana här anställningsformer tidigare har man hittat ett förhållningssätt och skapat en slags trygghet i att det brukar ordna sig. Jag har även varit i situationer där det inte har löst sig och jag har överlevt det också, säger Håkan Ericsson i webbserien Chefsliv.

Undersökningen visar att söndagsångesten är vanligare bland kvinnliga chefer och de som är yngre än 45 år.

- Chefer upplever ofta att det ställs höga krav på dem. Det avspeglas i hur de mår på jobbet och påverkar den psykosociala arbetsmiljön på arbetsplatsen. För att chefer ska kunna möta förväntningarna från både andra och dem själva, krävs kompetens, säger Unionens 2:e vice ordförande Marina Åman. Därför erbjuder Unionen chef möjligheter att som chef bygga på med nödvändig kunskap, men också coachning i stresshantering och ledarskap.

Håkan Ericsson tror att näringslivet har mycket att lära från fotbollsvärlden och menar att ledarskap är ett lagarbete som skapar trygghet och framgång.

- Jag har förstått att min framgång är mitt team. De bollar jag enormt mycket med och jag hoppas de känner att de har mycket att säga till om i processen.

Unionen är ett fackförbund även för chefer. Med drygt 100 000 medlemmar är Unionen Chef Sveriges största organisation för chefer och ledare.

Pressjour 08-504 151 00, pressekreterare: Robin Tapper, 072-709 70 37, robin.tapper@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund med 644 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se www.twitter.com/unionenhttps://www.facebook.com/unionensverige - http://unionenopinion.se/