• United Spaces (old)/

Ulf Boman, framtidsstrateg på Kairos Future: Nya kontorstrenden ”coworking” är här för att stanna – digitaliseringen skapar behov av att träffas

Kontoret är dött – länge leve kontoret!
Så avslutar Kairos Future sin sammanfattning av rapporten Framtidens digitaliserade arbete och kontor* som kom ut i våras.
– Wi-Fi, en telefon eller dator räcker inte. För att kunna utvecklas som företag behöver vi träffas för att dela tankar, idéer och kunskap och det är ju själva grundtanken med coworking-kontor, som har slagit igenom internationellt och som nu ökar stort även i Sverige och Norden, säger Ulf Boman, framtidsstrateg på Kairos Future.

Nyligen öppnade coworking-företaget United Spaces nytt kontor i centrala Göteborg. På 2400 kvadratmeter räknar man med att cirka 400 personer från olika företag ska arbeta och samverka i de aktivitetsbaserade lokalerna.

Enligt Ulf Boman, som har ägnat sig åt arbetsstudier i cirka 20 år, är fenomenet coworking här för att stanna.
– I och med digitaliseringen och den rörlighet den möjliggör, förändras våra behov av kontor. Coworking-kontoret är ett svar på de nya behoven och fungerar som en samlingspunkt där man träffas för att utveckla idéer, utbyta kunskap och nätverka, vilket är avgörande för företags framgång i det ”tankesamhälle” som vi är på väg in i, säger Ulf Boman.

Det råder dessutom brist på kontorsyta i de större städerna och det finns en rad ekonomiska och organisatoriska fördelar med att dela faciliteter med andra.
– Traditionella kontorsytor står inte så sällan outnyttjade. Med coworking-kontor optimerar man användandet av ytorna och som medlem betalar man bara för exempelvis mötesrum när man behöver det. En annan stor fördel är den inbyggda flexibiliteten som finns eftersom förutsättningarna kan ändras väldigt snabbt. För många verksamheter blir det därför väldigt fördelaktigt och kostnadseffektivt med coworking, vilket i förlängningen bidrar till stor samhällsnytta, säger Ulf Boman.

Göran Garberg, grundare och vd för United Spaces var en av pionjärerna inom coworking år 2000 med visionen att skapa en arena för arbete, möten, sociala aktiviteter, nätverkande och kunskapsutbyte. Under senare år har han sett en markant ökning av intresset för United Spaces erbjudande.
– Vi har fått en fantastisk respons på sistone och vi är nu i läget att fler och fler fått upp ögonen för det positiva som finns med att arbeta på ett coworking-kontor. Delningsekonomin har vuxit sig stor inom många områden och likväl som människor delar bilar och semesterbostäder så ser de även fördelarna med att dela kontor. Inte minst möjligheten att dela kunskap och idéer med andra företag från olika branscher vilket blir en värdefull konkurrensfördel, säger Göran Garberg.

* Länk till rapporten "Framtidens digitaliserade arbete och kontor"

För ytterligare information, kontakta:
Ulf Boman, partner och framtidsstrateg Kairos Future, tfn: 0703-77 21 65, e-post: ulf.boman@kairosfuture.com
Göran Garberg, vd United Spaces, tfn: 0706-96 90 00, e-post: goran.garberg@unitedspaces.se
Lars Sjögrell, presskontakt United Spaces, tfn: 0702-69 53 00, e-post: lars.sjogrell@perspective.se
www.unitedspaces.com

United Spaces är ett modernt, aktivitetsbaserat ”kontorshotell” som öppnade år 2000 och ett av världens första coworking-koncept, det vill säga en arena för arbete, möten och kunskapsutbyte, sociala aktiviteter med frukost, afterwork och inspirerande events. United Spaces finns idag i Stockholm, Malmö och Göteborg med plats för cirka 1500 medlemmar i dagsläget. Inom några år beräknar United Spaces ha vuxit till cirka 5000 medlemmar. Medlemmarna erbjuds korta, flexibla kontrakt och tillgång till samtliga United Spaces arenor.