United Spaces planerar kraftfull expansion – coworking har tredubblats på två år enligt ny rapport

Report this content

United Spaces, Nordens ledande coworking space med verksamhet i Stockholm och Malmö, har nyligen öppnat sitt första ”space” i Göteborg. Detta är ett led i en omfattande expansionsplan som innebär att United Spaces planerar att finnas på åtta till tio orter i sex till sju länder år 2021. Globalt sett har totala antalet coworking-kontor tredubblats från 2015 till 2017, visar en sammanställning* som fastighetskonsulten CBRE har gjort.

United Spaces startade sin verksamhet år 2000 och är därmed ett av världens första coworking-koncept; en arena för arbete, möten, sociala aktiviteter, nätverkande och kunskapsutbyte. United Spaces finns idag i Stockholm, Malmö och sedan i september även i Göteborg. Nu är planen att finnas på ännu fler ställen inom de närmaste åren.

– Vi har upplevt en väsentligt större efterfrågan på coworking-kontor under det senaste året. Vi vill möta detta behov och planerar att växa ytterligare, inte minst i Göteborg där vi siktar på att ha tre coworking spaces i centrala lägen till 2021. I övrigt planerar vi en betydande expansion i Norden men även ut i Europa och troligen finns vi även i USA inom en inte allt för avlägsen framtid, säger Göran Garberg, vd och grundare av United Spaces.

Enligt en ny sammanställning* från CBRE så ser man en tydlig trend med en ökad efterfrågan och fler coworking-kontor även globalt, där London ligger i täten med över 1100 så kallade flexibla kontor där coworking ingår, och en tillväxt på 16 procent mellan 2016 och 2017. Tillväxten är dock störst i New York där antalet flexibla kontor ökade med 24 procent under samma period.

Som medlem på United Spaces har man tillgång till kontoren på samtliga orter och även den digitala plattformen för samarbeten och kunskapsdelning.
Det här är ett helt nytt sätt att tänka när det kommer till samarbeten och synergieffekter företag emellan. United Spaces medlemmar ger för att ge, inte för att få. Och alla tjänar på det. Jag är övertygad om att man utvecklar sig själv, sin idé och sin verksamhet bättre i samspel istället för att vara sin egen lyckas smed, säger Göran.

United Spaces nya etablering i Göteborg ligger på Östra Hamngatan 16, är 2400 kvadratmeter stor och har plats för cirka 400 medlemmar vilket motsvarar cirka 100 företag.

* ”Flexible Space – What’s happening and what’s next?” Presentation, CBRE Research London, October 2017.

För ytterligare information, kontakta:
Göran Garberg, vd United Spaces, tfn: 0706-96 90 00, e-post: goran.garberg@unitedspaces.se
Lars Sjögrell, presskontakt United Spaces, tfn: 0702-69 53 00, e-post: lars.sjogrell@perspective.se
www.unitedspaces.com

United Spaces är ett modernt, aktivitetsbaserat ”kontorshotell” som öppnade år 2000 och ett av världens första coworking-koncept, det vill säga en arena för arbete, möten och kunskapsutbyte, sociala aktiviteter med frukost, afterwork och inspirerande events. United Spaces finns idag i Stockholm, Malmö och Göteborg med plats för cirka 1500 medlemmar i dagsläget. Inom några år beräknar United Spaces ha vuxit till cirka 5000 medlemmar. Medlemmarna erbjuds korta, flexibla kontrakt och tillgång till samtliga United Spaces arenor.