Biltillverkaren Volkswagen använder robotar från Universal Robots för att göra arbetsprocesserna mer ergonomiska

Pressmeddelande:

Integrerad säkerhet: första roboten i direktsamarbete med anställda i motorfabriken Salzgitter, Tyskland:

Odense (Danmark)/Salzgitter:  (Tyskland), 29 augusti 2013. Bilkoncernen Volkswagen har integrerat en industrirobotarm från den danska tillverkaren Universal Robots i sin massproduktion på motorfabriken i tyska Salzgitter. Lågviktsroboten UR5 har installerats vid monteringsplatsen för cylinderhuvuden där den hanterar de känsliga glödstiften. Tack vare sin integrerade säkerhet är detta den första kollaborativa roboten som används i den världsomspännande Volkswagenkoncernen. Den sexaxlade robotarmen kan därmed direktsamarbeta med människor utan avskärmning. Därmed bidrar den i hög grad till att skapa sunda arbetsprocesser.

Volkswagenfabriken i Salzgitter är en av världens största motorfabriker med en yta på 2 800 000 kvadratmeter. Runt 6 000 anställda tillverkar cirka 7 000 bensin- och dieselmotorer i mer än 370 varianter varje dag. Motorerna har allt från 3 till 16 cylindrar och monteras i olika modeller och bilmärken inom Volkswagenkoncernen. Volkswagen driftsatte nyligen en kollaborativ industrirobotarm från den danska tillverkaren Universal Robots tillsammans med medarbetarna på fabrikens monteringsplats för cylinderhuvuden. Robotens uppgift är att sätta in glödstift i cylinderhuvudena.

”Vi vill förebygga långsiktiga belastningar för våra anställda överallt inom företaget genom att göra arbetsplatserna ergonomiska. Genom att använda robotar utan avskärmning kan de anställda arbeta tillsammans med roboten, sida vid sida. På det viset fungerar roboten som en produktionsassistent som utför de ergonomiskt ogynnsamma arbetsuppgifterna åt personalen”, förklarar Jürgen Häfner som är projektledare på Volkswagens fabrik i Salzgitter.

Projektet genomfördes under två år i nära samarbete med Universal Robots försäljningspartner Faude Automatisierungstechnik. De två medarbetarna som ansvarat för monteringen av glödstiften skulle befrias från en belastande arbetsuppgift. Tidigare har de satt in glödstiften i de knappt synliga borrhålen i cylinderhuvudena med en framåtlutande kroppsställning.

Hand i hand med en robotkollega

Detta arbetsmoment har nu övertagits av en sexaxlad UR5 lättviktsrobot från Universal Robots. Den plockar varsamt upp de känsliga glödstiften, som är försedda med ett specialkonstruerat separeringssystem, och placerar dem i de svåråtkomliga borrhålen. En medarbetare ansvarar för att sätta fast glödstiften och isolera cylinderhuvudet, vilket krävs inför nästa steg i produktionen. Tack vare det direkta samarbetet med roboten, som fungerar som en assistent, kan medarbetaren utföra dessa moment i en upprätt och sund kroppsställning. Medarbetaren har konstant uppsikt över processen och kan snabbt ingripa vid behov.

Tack vare sitt inbyggda säkerhetsläge (enligt standarden EN ISO 10218) kan industriroboten arbeta mycket nära människor. Den är utrustad med en kollaborativ gripare som systemintegratören Faude Automatisierungstechnik utvecklat exklusivt för Volkswagen och som uppfyller säkerhetskraven enligt ISO/TS 15066, specifikationsstandarden för kollaborativa robotar. Det innebär att roboten kunnat integreras i produktionslinjen utan skyddande avskärmning.

”Vi är mycket nöjda med det framgångsrika genomförandet av detta unika projekt och med det faktum att våra robotar kan bidra till mer ergonomiska arbetsprocesser”, säger Thomas Visti, internationellt försäljningsansvarig för Universal Robots.

”Vi lyckades framför allt tack vare det resultatorienterade och konstruktiva samarbetet mellan Volkswagen och vår partner Faude Automatisierungstechnik.”

Närmare information om Universal Robots finns på: http://www.universal-robots.com/GB/Press.aspx

Pressfoton för fri användning bifogas och finns i pressrummet.

Fotodesign: Thomas Gasparini.

Universal Robots A/S, Thomas Visti, VP & CCO, +45 28 94 89 85, tv@universal-robots.com

Presskontakt: Maisberger GmbH, Jennifer Appel/Laura Thiele, Claudius-Keller-Str. 3c, 81669 Munich, Germany

+49-(0)89-41 95 99-77/-95

universalrobots@maisberger.com

Om Universal Robots

Universal Robots är en dansk tillverkare av industrirobotar. Företaget grundades 2005 med målsättningen att göra robottekniken tillgänglig för alla. Resultatet har blivit en lättare, mer flexibel och miljövänlig robotarm som revolutionerat marknaden för industrirobotar som hittills dominerats av stora, tunga och dyra robotar. Universal Robots utvecklar och säljer robotarmar som enkelt automatiserar monotona och slitsamma arbetsuppgifter inom industrin och gör dem mer effektiva. Därigenom kan medarbetarna i stället utföra uppgifter där de skapar ett större värde. Universal Robots har ungefär 100 anställda. All utveckling och produktion sker i Odense i Danmark.

Taggar:

Citat

Thomas Visti, internationellt försäljningsansvarig för Universal Robots.