Internationellt bokpris till Stockholmsforskare och boken "Ancient Foodways"

Ulrica Söderlinds bok Ancient Foodways – Gastronomy in Egypt, Greece, Rome, Luristan and the Muslim World har blivit utnämnd till bästa svenska kulinariska historiska bok 2016 av Gourmand World Cookbooks Awards.

Ulrika Söderlind, forskare vid ekonomisk-historiska institutionen, har skrivit sex böcker om mat- och dryckeshistoria. Den senaste,  Ancient Foodways,  gavs ut i november 2015 av förlaget Universus. Bokens utgångspunkt är de arkeologiska samlingarna som finns på Medelhavsmuseet i Stockholm som kan härledas till mat och dryck på olika vis. Boken inleds med ett kapitel som utgör teorin för boken och som heter "Den gastronomiska människan/Homo Gastronomicus". Teorin redogör för vilka faktorer som styr människans val av mat och dryck, både till vardags och fest. Dessa faktorer testas sedan i de olika civilisationerna. Boken har nu blivit utnämnd till bästa svenska kulinariska historiska bok 2016 av Gourmand World Cookbooks Awards.

Läs mer om boken här

Gourmand World Cookbooks Awards är en världsomfattande tävling som grundats av Edouard Cointreau. I år var 209 länder med och tävlade. Först utses vinnare på nationell nivå i respektive kategori vilka sedan går vidare till att tävla om titeln "Best in the World". Årets final kommer att äga rum i maj 2016 i Kina.

Läs mer om Gourmand World Cookbooks Awards här

Önskar ni recensionsexemplar eller vill komma i kontakt med författaren kontaktar ni: Malin Tenghamn på Roos & Tegnér  malin@roostegner.se  eller tel 040-674 75 53

Taggar:

Om oss

Universus Academic Press är en del av Roos & Tegnér AB och arbetar med kvalificerad akademisk utgivning. Vår utgivning har en tydlig akademisk profil och vänder sig i första hand till de som är intresserade av aktuell forskning. Vi samarbetar med forskare i hela Sverige och ger ut antologier, avhandlingsserier, debattböcker, forskningsrapporter, kurslitteratur, tidskrifter, doktorsavhandlingar och skriftserier på alla språk. Inom Roos & Tegnér ger vi ut bredare och mer kommersiell facklitteratur. Tanken är att denna utgivning ska inspirera, utveckla eller roa, gärna alltihop. Fokus ligger på facklitteratur men vi har även några skönlitterära författare i vårt ”stall”. Verksamheten präglas av både djup och bredd. Inom förlagen arbetar vi med stort personligt engagemang och vi är kända för att vara snabba, professionella i alla led och dessutom duktiga på marknadsföring och PR.