Mode, textil och starka kvinnor

Report this content

Vad har dockor, stumfilm och slängkappor gemensamt med broderi, flickböcker och Hillary Clinton? Jo, tittar vi noga ser vi den röda tråden som löper genom hela historien och knyter ihop allt med kvinnans frigörelse och dagens feminism.

– Alla människor har på något sätt ett förhållande till textil och kläder, det är bokstavligt talat ett ämne som berör oss alla. Och jag ville skriva en vacker, intressant och rolig fackbok om detta, säger Erika Lunding som har skrivit den nyutkomna boken Trådar – essäer om textil, mode och feminism. Boken vänder sig till alla som är intresserade av mode, textil och handarbete. Eller politik och samhällsutveckling för den delen, för modet hänger ihop med det också!

Film, måttband och vampyrers klädvanor

Hur har kläder och mode använts i uppfostrande syfte i flickböcker? Varför kan kvinnor och flickor iklädda byxor fortfarande uppfattas så provocerande? Det är inte bara människor som följer modet, utan även dockor. Eller är det tvärtom? Hur har filmen hjälpt till att sprida mode, och på vilket sätt verkar film- och modeindustrin i symbios? Varför är ett urgammalt plagg som slängkappan fortfarande lika hett, inte bara hos vampyrer? Vilken betydelse hade krig och måttband för textilindustrins födelse? Och hur har broderi och handarbete förändrats från att vara uppfostrande, ibland kvinnoförtryckande, till feministisk, subversiv ”gerillaslöjd”?

Barbie, Hillary och mr Wilde

Mer än hundra bilder visar allt från världens äldsta docka till Rihanna iklädd en spektakulär klänning. Och däremellan får vi se fantastiska stumfilmsaffischer – varav somliga aldrig har visats för allmänheten tidigare, Oscar Wilde insvept i slängkappa, Barbie som arkitekt och Hillary Clinton, vars medvetna klädsel har påverkat och enat feminister över hela världen.
Erika Lunding är mode- och litteraturvetare och har en masterexamen i modevetenskap vid Stockholms universitet, och är verksam som forskare och frilansskribent.

Nyckelord: mode, feminism, kvinnor, textil, kultur, modevetenskap, forskning

Önskar ni recensionsexemplar eller vill komma i kontakt med författaren kontaktar ni: Besse Lundquist på Roos & Tegner  besse.lundquist@roostegner.se eller tel 040-674 75 50

Universus Academic Press är en del av Roos & Tegnér AB och arbetar med kvalificerad akademisk utgivning. Vår utgivning har en tydlig akademisk profil och vänder sig i första hand till de som är intresserade av aktuell forskning. Vi samarbetar med forskare i hela Sverige och ger ut antologier, avhandlingsserier, debattböcker, forskningsrapporter, kurslitteratur, tidskrifter, doktorsavhandlingar och skriftserier på alla språk.