Skövdefirma växer i omogen bransch

Report this content

Peer to peer-lån, eller lån mellan jämlikar, har funnits i Sverige i några år. Men det har inte slagit igenom här som det gjort i exempelvis Storbritannien och USA. Det tänker Skövdefirman Untie Group ändra på, och första steget på vägen är tjänsten Kreditbörsen, som nu fått massor av nya kunder.

Egentligen har Kreditbörsen redan funnits i flera år, men tidigare har utlåningen bara skett till företag. Sedan någon månad har dock företaget öppnat upp även för lån till privatpersoner. Och det har varit efterlängtat, berättar VD Erik Hagelin.

Från en tidigare förhållandevis blygsam utlåning, har vi i maj kommit upp i miljonbelopp och vi lägger nu full kraft på tillväxt.

Själva lånen är samma typ av privatlån som ges ut av exempelvis banker. Men en viktig skillnad är att det är varje enskild sparare som formellt ger ut lånet.

Egentligen är vi bara betalningsförmedlare mellan långivare och låntagare. Fast vi tar förstås hand om hela utlåningsprocessen också, med kreditupplysningar och allt sådant. Den största skillnaden för spararen är att hen får behålla det allra mesta av räntan själv. I dagsläget blir avkastningen drygt 10 % om året. När banken lånar ut spararnas pengar får spararna knappt någon ränta alls. Och riskerna är mycket mindre än på till exempel aktiemarknaden Vi ser stora möjligheter i den här sparformen, än har vi para sett början av potentialen.

erik.hagelin@untiegroup.se

Untie Group är ett företag med röttern i den västgötska myllan. Vi sysslar med finansiell teknologi och finansiella tjänster och har som mål att förändra finansbranschen till det bättre.

Taggar:

Citat

Erik Hagelin
Egentligen är vi bara betalningsförmedlare mellan långivare och låntagare. Fast vi tar förstås hand om hela utlåningsprocessen också, med kreditupplysningar och allt sådant. Den största skillnaden för spararen är att hen får behålla det allra mesta av räntan själv. I dagsläget blir avkastningen drygt 10 % om året. När banken lånar ut spararnas pengar får spararna knappt någon ränta alls. Och riskerna är mycket mindre än på till exempel aktiemarknaden Vi ser stora möjligheter i den här sparformen, än har vi bara sett början av potentialen.
Erik Hagelin