UPC utökar digital-TV-utbudet med Viasat History och sex nya etniska kanaler

Digital-TV-utbudet hos UPC Sverige AB växer med fler nya kanaler den 4 april. TV-utbudet till olika etniska grupper utökas med sex internationella kanaler, med sändningar på bl.a. turkiska, assyriska och serbokroatiska. Dessutom lanseras den svenska dokumentärkanalen Viasat History med ett brett utbud av kulturella, historiska och samhällsvetenskapliga program.

– Många av våra kunder har efterfrågat fler kanaler, från fler olika länder och på fler språk. Därför är det roligt att kunna erbjuda ett ännu bredare utbud av internationella kanaler. Med Viasat History förstärker vi TV-utbudet med ett programinnehåll som många kunder efterfrågar. Totalt sett får kunderna mer att välja på, säger Ulf Modigh, marknadsdirektör på UPC Sverige AB. Bland de nya internationella kanalerna märks de turkiska underhållningskanalerna TGRT och ShowTV, den iranska kanalen Irinn som sänder på farsi, persiskspråkiga Jaam-e-jam, RTK som sänder från Kosovo med nyhetssändningar på bosniska, romani, turkiska och serbokroatiska samt den kurdiska kanalen Roj TV med sändningar på bl.a. språken kurmani, sorani, zazaki och assyriska. Kanalerna är en blandning av kanaler med nyhets- och underhållningsinriktning samt public service-innehåll. Sedan tidigare erbjuder UPC ett flertal olika utländska kanaler med sändningar på bl.a. grekiska, spanska, turkiska, ryska, kroatiska, franska, italienska och polska. UPCs satsning på internationella kanaler är ett resultat av förfrågningar från både fastighetsägare och boende som kommer att följas upp löpande för att tillgodose efterfrågan från den etniska mångfalden i Stockholmsregionen. Den nya dokumentärkanalen Viasat History speglar människans historia, från begynnelsen till modern tid. Kanalen har ett brett utbud av kulturella, historiska och samhällsvetenskapliga program som speglar nyblivna civilisationer och antika regimers uppgång och fall. Samtliga nya kanaler erbjuds som tillvalskanaler i UPCs digital-TV-utbud från den 4 april i år. Sammanlagt erbjuder UPC mer än 90 digitala TV-kanaler. Dessutom kan ett 20-tal filmer enkelt beställas on-demand. Vidare ingår även 40 digitala musikkanaler.