Drönarleverans från taket av en UPS-bil

UPS meddelade i dag att företaget har genomfört ett lyckat test med en drönare som sänts ut från taket på en UPS-bil i rörelse. Den självgående drönaren levererar paketet till avsedd bostad och återvänder därefter till fordonet, allt medan chauffören fortsätter på sin rutt och levererar till en annan adress.

Se video här: https://www.youtube.com/watch?v=xx9_6OyjJrQ

• UPS samarbetar med drönartillverkaren Workhorse Group i sitt senaste test med drönare som skickas ut från företagets bilar för paketleveranser
  • Testet visar potentiella effektivitetsvinster av att använda drönare för leveranser på landsbygden
  • Till skillnad från tidigare drönartester införlivar UPS/Workhorse-testet drönarleveranser i den dagliga leveransverksamheten

UPS utförde testet på måndagen i Tampa i Florida tillsammans med Workhorse Group, en utvecklare av batteri-/eldrivna fordon och drönare med säte i Ohio. Workhorse byggde drönaren och den eldrivna UPS-bilen som användes i testet.

- Det här testet skiljer sig från något annat vi har gjort med drönare hittills. Det har implikationer för framtiden inom leveranser, i synnerhet till platser på landsbygden där våra leveransbilar ofta måste köra flera mil för att göra en enda leverans. Tänk dig en leveransrutt i form av en triangel där leveranserna ligger flera mil ifrån varandra med bil. Om bilen kunde skicka ut en drönare och låta den utföra bara en av leveranserna skulle det minska antalet kostsamma mil som måste köras. Det här är ett stort steg mot att ytterligare stärka effektiviteten i vårt nätverk och samtidigt minska våra utsläpp, säger Mark Wallace, vice vd för global utveckling och hållbarhet vid UPS.

Om varje chaufför skulle köra drygt 1,5 km kortare sträcka varje dag skulle UPS kunna spara upp till 50 miljoner dollar. UPS har ungefär 102 000 chaufförer ute på vägarna varje dag. Rutter på landsbygden är dyrast att utföra med tanke på den tid och de fordonskostnader som är förknippade med varje leverans. I det här testet utförde drönaren en av leveranserna medan chauffören kunde fortsätta längs rutten och ta hand om nästa. Det är en sådan roll UPS föreställer sig att drönare kan tänkas få i framtiden.

- Chaufförerna är företagets ansikte utåt, det kommer inte att förändras. Det spännande ligger i den potential som drönare kan bistå chaufförerna med på olika platser längs deras rutter. De kan hjälpa dem att spara tid och att tillgodose den tilltagande efterfrågan på kundservice som har uppstått i samband med tillväxten inom e-handel, fortsätter Wallace

Drönaren som användes i måndagens test var en Workhorse HorseFly UAV Delivery System. Det är en högeffektiv leveransdrönare av oktokoptertyp som är helt integrerad med Workhorses flotta av eldrivna/hybriddrivna leveransfordon. Drönaren sitter dockad på taket av bilen. En förvaringsdel sitter på undersidan av drönaren och är nedsänkt i bilen genom en lucka. UPS-chauffören på insidan lastar in paketet i förvaringsdelen och trycker på en knapp på en pekskärm – drönaren sänds ut på en förinställd rutt och levererar paketet till önskad adress. HorseFly-drönaren är batteridriven och laddas under tiden som den är dockad. Den har en flygtid på 30 minuter och kan bära ett paket som väger upp till 4,5 kg.

- Det är fantastiskt att se hur den här tekniken kan tillämpas för ett så praktiskt ändamål. Drönaren är helt självgående. Den behöver ingen pilot. Så chauffören i paketbilen kan utföra andra leveranser under tiden som drönaren är utsänd, säger Stephen Burns, Workhorses grundare och vd

UPS har gjort tester inom automatisering och robotteknik – inklusive drönare – i flera års tid. I september i fjol iscensatte företaget en övningsleverans av läkemedel från Beverly i Massachusetts till en ö 4,8 km utanför Atlantkusten. UPS har dessutom även använt drönare i stor utsträckning för humanitära hjälpinsatser. Det har man gjort tillsammans med tredjepartsorganisationer för att leverera livräddande bloddonationer och vaccin till svårtillgängliga platser i Rwanda. UPS utnyttjar också drönare för att göra inventering på hyllor i sina höglager.

Till skillnad från tidigare tester visar UPS senaste drönartest hur drönare kan komma att användas som hjälpmedel när det gäller icke-akuta leveranser till bostäder och som en del av den dagliga verksamheten.

Förra året utfärdade U.S. Federal Aviation Administration, FAA (amerikanska luftfartsmyndigheten), regler för användandet av obemannade flygfarkostsystem som öppnat upp för möjligheten att använda drönare i vissa kommersiella sammanhang och banat väg för ytterligare framtida tillämpningsområden. UPS är en av 35 utvalda parter i ett tvärsnitt av viktiga aktörer som har tilldelats en plats i FAA:s rådgivande kommitté gällande drönare. Kommittén ska rådge FAA i avgörande frågor kring hur drönare kan integreras och i slutänden börja användas på ett tryggt och säkert sätt i luftrummet.

Kyle Peterson
UPS Public Relations
404-828-4626
kylepeterson@ups.com

UPS (NYSE: UPS) är en global ledare inom logistik som erbjuder ett brett utbud av lösningar, inklusive transport av paket och frakt, främjande av internationell handel och utveckling av avancerad teknik för att effektivare hantera världshandeln. Med huvudkontor i Atlanta, betjänar UPS mer än 220 länder och områden över hela världen. Företaget kan hittas på webben på ups.com® och dess företagsblogg kan hittas på longitudes.ups.com. För att få UPS nyheter direkt, besök pressroom.ups.com/RSS eller följ @UPS_News.

Om Workhorse Group Inc.
Workhorse Group, Inc. (NASDAQ: WKHS) är en USA-baserad tillverkare av originalutrustning till medelstora EPA-godkända (amerikanska miljöskyddsmyndigheten) batteri-/eldrivna leveransfordon och fullt integrerade FAA-godkända obemannade luftfarkostsystem (UAS), d.v.s. drönare som kan utsändas från fordon. Workhorses fordon säljs i huvudsak till de största flottorna i USA och Kanada för ”final mile”-leveranser och relaterade tillämpningar. Mer information finns på www.workhorse.com