UPS vill ha dina julklappar

Varje år slår julhandeln tidigare rekord och inget pekar på att trenden bryts under 2017. Men förra året sålde också svenskarna oönskade julklappar för 100 miljoner kronor mellan jul och nyår. Därför genomför UPS Julklappsåtervinningen, en insamling där man kan lämna sina oönskade klappar till förmån för Stockholms Stadsmission. Den 27 december står en UPS-bil parkerad på Norrmalmstorg och tar emot allt som kan göra någon annan glad.

Har du fått något du inte behöver eller vill ha i jul? Svaret är förmodligen ”ja”. Istället för att sälja sakerna eller låta dem samla damm i en garderob kan du se till att prylarna gör någon annan glad.

Förra året annonserades oönskade julklappar ut för drygt 100 miljoner kronor mellan jul och nyår på olika svenska försäljningssajter. Att vi får julklappar vi inte vill ha eller gåvor som ersätter något annat vi redan har är väldigt vanligt. En undersökning gjord av Sifo på uppdrag av Blocket visade att 66 procent av de tillfrågade fått klappar som de aldrig använder eller tänker använda. En undersökning från Tradera visade att nästan 9 av 10 någon gång fått en julklapp de inte velat ha. Förra året hade antalet oönskade paket som såldes hos Tradera mer än fördubblats jämfört med tidigare år.

Trenden kommer säkert inte brytas under 2017. Vi går mot ännu en rekordbrytande jul. En undersökning från HUI Research visar att svenska folket i år kommer att spendera 78,5 miljarder under december månad, en ökning med 3 procent jämfört med förra året.

- Vi har nog alla fått något vi inte önskar någon gång, en bok vi redan läst eller en teknikpryl vi inte behöver. Vi vill därför uppmana stockholmarna att donera dessa klappar till någon som kanske bättre behöver dem. Julklappsåtervinningen skänker glädje åt dem som kanske inte hade råd att köpa julklappar, och det kan även göra skillnad för miljön, säger Hedvig Armand, på UPS Sverige.

Därför tog UPS initiativet och startade Julklappsåtervinningen som i år genomförs för tredje året i rad. Målet är att samla in de oönskade klappar stockholmarna får under julen för att sedan skänka dem till Stockholms Stadsmission - där de kan komma till verklig nytta.

Alla insamlade klappar körs direkt till Stockholms Stadsmission som ser till att de oönskade julklapparna fördelas efter behov i deras sociala verksamheter. Överskott säljs i Stockholms Stadsmissions second hand-butiker. Intäkterna från försäljningen går tillbaka till Stockholms Stadsmissions sociala företag och deras arbete med att få människor att närma sig arbetsmarknaden via arbetsträning.

Oavsett om det är något stort eller något litet så är man välkommen att lämna in julklappar på uppsamlingsstället på Norrmalmstorg den 27 december mellan klockan 11.00 och 15.00. Det är ett enkelt sätt att skänka glädje till någon annan.

Tider för Julklappsåtervinningen 2017:
Onsdag den 27 december
Kl. 11.00 – 15.00
Norrmalmstorg (leta efter UPS-bilen och Julklappsåtervinningens skyltar)

UPS är en global ledare inom logistik som erbjuder ett brett utbud av lösningar för transport av gods och som arbetar för att underlätta internationell handel. UPS arbetar också med att utveckla avancerad teknik för att stötta näringslivet. UPS, med huvudkontor i Atlanta, är aktiva i mer än 220 länder och områden över hela världen. UPS kan hittas på webben på ups.com eller på pressroom.ups.com. Företagets blogg kan hittas på longitudes.ups.com. För att få nyheter direkt från UPS, vänligen besök och följ @UPS_News på Twitter.