UPS vill ha stockholmarnas julklappar - Julklappsåtervinningen samlar in oönskade paket till Stockholms Stadsmission

Varje år slår julhandeln nya försäljningsrekord och varje år läggs det upp klappar för miljontals kronor på försäljningsidor som Blocket och Tradera – redan på julafton. Därför lanserar UPS Julklappsåtervinningen. Julklappsåtervinningen är ett insamlingsevent där en UPS-bil kommer att stå på Mariatorget 10 mellan kl 10.00 och 15.00 den 28 december. Hit kan alla som i mellandagarna rör sig runt om i Stockholm komma och skänka sina oönskade julklappar. Klapparna fraktas sedan direkt till Stockholms Stadsmission där de kan skänka glädje till någon annan och göra mycket nytta.

Inför julafton beräknas det att svenskarna kommer att spendera upp mot 68 miljarder kronor på julhandeln. Det är inget ovanligt och rekordet slås varje år. Vi är också snabba på att sälja stora delar av de paket vi får på julafton. Än värre är att mycket saker enkelt hamnar i en byrålåda eller i en garderob för att sällan eller aldrig användas igen. Varför inte göra någon annan glad med något du ändå inte kommer att använda?

Var fjärde svensk uppger i en undersökning från TNS att de tidigare år fått en oönskad present. Många av dessa klappar säljs sedan vidare. Därför lanserar UPS nu Julklappsåtervinningen. En UPS-bil kommer att parkeras vid Mariatorget 10 mellan kl 10.00 och 15.00 den 28 december så att stockholmare lätt kan gå förbi och lämna sina paket. Oavsett om det är en tändstickstavla av Bodens fästning eller något annat, kan du - i en anda av Karl-Bertil Jonssons julafton – lämna din oönskade julklapp vid uppsamlingsstället. UPS bjuder alla som lämnar in oönskade julklappar – och även andra gåvor förstås - på kaffe och sötsaker. Efter insamlingen skänks alla insamlade klappar till Stockholms Stadsmission, som arbetar för att bekämpa hemlöshet och social utslagning.

- Den här julen kommer säkert många av oss få en bok vi redan läst, en teknikpryl vi inte behöver eller en tröja som vi inte vill ha i julklapp. Julklappsåtervinningen kan skänka glädje åt alla familjer, även de som inte hade råd att köpa julklappar, och även göra skillnad för miljön, säger Hedvig Armand, på UPS Sverige.

Stockholms Stadsmission ser till att gåvorna tilldelas där behoven är störst. Eventuellt överskott kommer att säljas i deras välgörenhetsbutiker, vars intäkter från försäljningen går tillbaka till Stadsmissionens aktiviteter.

Om Julklappsåtervinningen
Julklappsåtervinningen är ett initiativ från UPS med syfte att samla in Stockholmarnas oönskade julklappar och med Stockholms Stadsmissions hjälp säkerställa att de når andra som uppskattar dem.

UPS är en global ledare inom logistik som erbjuder ett brett utbud av lösningar, inklusive transport av paket och frakt, främjande av internationell handel och utveckling av avancerad teknik för att effektivare hantera världshandeln. Sedan starten 1907 har UPS byggt upp ett arv som en omtänksam och ansvarsfull samhällsaktör genom att stötta program som ger långsiktiga lösningar på samhällets behov. UPS Foundation grundades 1951 och ansvarar för att underlätta samhällsengagemang till lokala, nationella och globala samhällen. UPS och dess anställda, både befintliga och pensionerade, har under 2014 investerat mer än $104 000 000 i välgörenhet runt om i världen. Mer information om UPS Foundation finns på UPS.com/Foundation. För att få UPS nyheter direkt, besök pressroom.ups.com/RSS.

Om Stockholms StadsmissionStockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Detta gör man genom att arbeta med social omsorg, vård, utbildning och arbetsintegration.

UPS är en global ledare inom logistik som erbjuder ett brett utbud av lösningar, inklusive transport av paket och frakt för att underlätta den internationella handeln. UPS arbetar också med utbyggnaden av avancerad teknik för att mer effektivt hantera näringslivet. Med huvudkontor i Atlanta, USA, betjänar UPS fler än 220 länder och territorier över hela världen. UPS kan hittas webben på ups.com® och företags blogg finns Longitudes.ups.com. För att få UPS nyheter direkt, besök pressroom.ups.com.

Citat

- Den här julen kommer säkert många av oss få en bok vi redan läst, en teknikpryl vi inte behöver eller en tröja som vi inte vill ha i julklapp. Julklappsåtervinningen kan skänka glädje åt alla familjer, även de som inte hade råd att köpa julklappar, och även göra skillnad för miljön.
Hedvig Armand, på UPS Sverige.