Statusuppdatering avseende Ginger Oil AB (publ): Rekonstruktionsplanen godkänd för Ginger Oil Co, Inc

Report this content

Som Bolaget tidigare kommunicerat, har det helägda dotterbolaget Ginger Oil Co, Inc, befunnit sig i företagsrekonstruktion, sk ”chapter 11” i USA. Styrelsen har allt sedan dotterbolaget beviljades företagsrekonstruktion i USA (februari 2016) arbetat med en plan för att säkerställa fortsatt drift. Planen har bland annat innefattat kostnadsbesparingar i såväl den amerikanska verksamheten, som i det svenska moderbolaget, ny kapitalanskaffning samt ett samgående med U.S. Energy Group AB. Det är glädjande att amerikansk domstol nu har beviljat och godkänt den upprättade planen, innebärande att det amerikanska dotterbolaget kommer att frånträda tvångsförvaltning och återgå till normal drift från och med den 19 augusti 2016.

Styrelsen kommunicerade tidigare att den ursprungliga planen var att komma ut ur chapter 11 i september/oktober, men genom de kapitaltillskott som EQTarg Capital AB tillfört Bolaget, möjliggörs detta alltså redan den 19 augusti 2016.

Ginger Oil AB, i egenskap av moderbolag för Ginger Oil Company, Inc, med säte i Houston, Texas, har förbundit sig att, dels omvandla sin fordran om ca 2,8 mUSD till aktieägartillskott, samt tillskjuta ytterligare ca 1,25 mUSD (kontant) i aktieägartillskott, vilket kommer att stärka dotterbolagets egna kapital med motsvarande ca 4 mUSD. Det är styrelsens uppfattning att dessa transaktioner möjliggör återläggning av den tidigare nedskrivningen avseende fordringar på det amerikanska dotterbolaget, innebärande en positiv resultateffekt av engångskaraktär om ca 24 mSEK.

Styrelsen för Ginger Oil AB avser att inom kort kommunicera en plan för kommande borrningar och produktionshöjande åtgärder som ligger i närtid, samt resultatet av en studie avseende reservvärden i bolagets markrättigheter.

För ytterligare information kontakta: Anders Lagerberg, VD
U.S. Energy Group AB (publ)
Hemsida: www.usenergy.se
E-post: anders.lagerberg@usenergy.se

Om U.S. Energy Group AB

U.S. Energy Group AB (publ), listat på AktieTorget under kortnamnet USE B, är ett svenskt gas- och oljebolag som investerar som andelsägare i ett flertal borrprojekt och producerande brunnar. Bolaget har i dag huvudsakligen sina tillgångar i Texas, USA. Investeringar skall ske i politiskt stabila områden där infrastruktur är väl uppbyggd och avsättning för utvunna produkter finns. Bolagets säte är i Borlänge.