Uppdatering kring sammanläggningen av USE B

Report this content

På årsstämman den 29 juni 2016 beslutade U.S. Energy Group AB (publ) (”US Energy” eller ”Bolaget”) att sammanlägga bolagets aktier 1:10, innebärande att tio aktier läggs samman till en aktie. Som Bolaget kommunicerade i pressmeddelande den 8 juli 2016, beslutades det att senarelägga sammanläggningen, att nytt datum för avstämningsdag var den 31 augusti 2016. Bakgrunden till att styrelsen beslutade att senarelägga sammanläggningen berodde på att Skatteverket var tvungen att yttra sig avseende stämmans beslut om att omlägga räkenskapsåret. Som Bolaget kommunicerade i pressmeddelande av den 10 augusti 2016, godkände Skatteverket räkenskapsårsomläggningen, varvid sammanläggningen därigenom var praktisk möjlig att genomföra.

EQTarg Capital AB har förklarat sig villig att ”toppa” innehav som inte är jämt dividerbart med tio. Detta innebär att EQTarg Capital AB kommer att skänka aktier till de aktieägare som inte har ett jämt antal aktier dividerat med tio, detta för att möjliggöra sammanslagningen av aktier 10:1. Styrelsen har vidare även fått accept av innehavare av A-aktier att göra det samma för A-aktieägarna.

Företagsledningen arbetar idag med en tidsplan för att genomföra sammanläggningen. En sådan tidsplan tillsammans med ny avstämningsdag förväntas kommuniceras senast tisdagen den 30 augusti 2016, varvid det är styrelsens uppfattning att sammanläggningen kommer att ske inom två veckor efter dess att Bolaget kommunicerat denna tidsplan.

För ytterligare information kontakta: Anders Lagerberg, VD
U.S. Energy Group AB (publ)
Hemsida: www.usenergy.se
E-post: anders.lagerberg@usenergy.se

Om U.S. Energy Group AB

U.S. Energy Group AB (publ), listat på AktieTorget under kortnamnet USE B, är ett svenskt gas- och oljebolag som investerar som andelsägare i ett flertal borrprojekt och producerande brunnar. Bolaget har i dag huvudsakligen sina tillgångar i Texas, USA. Investeringar skall ske i politiskt stabila områden där infrastruktur är väl uppbyggd och avsättning för utvunna produkter finns. Bolagets säte är i Borlänge.