Utfors ingår avtal med Telegate i Norge

Pressmeddelande: Utfors ingår avtal med Telegate i Norge (Oslo 06.02.01) Utfors AS och Telegate ASA har ingått ett avtal som ger Telegates medlemmar tillgång till Utfors marknadsledande bredbandstjänster. Telegate upphandlar teletjänster på uppdrag av 2700 norska företag och organisationer. Ambitionen är att öka effektiviteten i organisationerna som är knutna till Telegate samarbetet. - Avtalet stärker både Utfors och Telegate säger Jan Søgaard direktör i Utfors AS. De företag inom Telegate samarbetet som önskar kommer genom Utfors få tillgång till de främsta bredbandstjänsterna på marknaden. Utfors erbjuder genom sin tjänst IP-porten fast uppkoppling, gratis telefoni inom och mellan företag anslutna till Utfors nätverk. Telegate ger oss möjligheten att nå en omfattande och strategiskt viktig kundgrupp i Norge. Telegate upphandlar data- och teletjänster på uppdrag av ca 2700 företag och organisationer på den Norska marknaden. Tele- och datatjänsters betydelse ökar stadigt för Norskt näringsliv. Kostnaderna ökar samtidigt som marknaden blir alltmer komplex. Idag erbjuds företag ca 3000 olika teletjänster av ca 60 aktörer vilket gör det allt svårare för ett företag att hitta det bästa anbudet för den egna verksamheten. Utfors erbjuder nordiska företag, myndigheter och organisationer en mycket stark tjänsteportfölj. Tjänsten som erbjuds den norska marknaden är Utfors IP-port. Med en IP-port behöver företag inte längre ha separata uttag för dataförbindelser och telefoni, utan får en snabb och säker anslutningspunkt för Internet, den egna telefonväxeln och förbindelse mellan lokalkontor. Samtidigt kan företaget ringa gratis mellan lokalkontor eller till andra företag som är anslutna till Utfors bredbandsnät. - Utfors ger våra medlemmar ett tjänsteerbjudande som ger mer kapacitet till samma pris, säger Are Mathisen VD för Telegate ASA. Vårt mål är att verksamheter knutna till Telegate skall få tillgång till det bästa på marknanden - till marknadens bästa priser. Avtalet med Utfors ger oss detta. För ytterligare information kontakta: Markus Boberg, PR & Informationschef, tel +46 8 5270 30 16, mobil +46 708 48 30 16, email markus.boberg@utfors.se Stale Nistov Markandschef Telegate ASA stale.nistov@telegate.no Tlf: +47 21 92 09 29 * Mob: +47 911 98 852 Utfors är den självklara nordiska partnern för högkvalitativa fasta och mobila bredbands-, Internet- och telefonitjänster. Utfors driftsätter under 2000 ett nät med teknologi som är den absolut främsta i världen och som ger unika kostnadsfördelar. Utfors erbjuder i detta nät företag, myndigheter och privatpersoner banbrytande tjänster som skapar nya möjligheter till utveckling och kreativitet. Utfors kommer under 2001 knyta ihop de 75 största städerna i Norden med ett 7100 km långt bredbandsnät. Utfors har ca 260 anställda i Stockholm, Oslo, Uppsala, Göteborg, Malmö och Överkalix. Utfors AB ägs huvudsakligen av Norsk Vekst och Litorina Kapital samt ett antal institutionella placerare. Telegate är en oberoende organisation som har etablerat en pool med flera tusen organisationer och privatpersoner för inköp av teletjänster och datautrustning. Telegates huvudverksamhet är att uppnå besparingar för sina medlemmar genom marknadens bästa priser. Medlemmarna slipper också lägga resurser på förhandlingar och marknadsbevakning. Telegate övervakar för sina medlemmar tele- och datamarknaden, förhandlar pris och finner det mest kostnadseffektiva lösningarna för medlemmarna, oavhängigt leverantör. Telegate representerar 2700 organisationer och flera tusen privatkunder med en samlad televolym på 700 miljoner kronor och är därmed Norges största telekund. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/05/20010205BIT00900/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/05/20010205BIT00900/bit0002.pdf