• Utfors/

Utfors knyter Danmark till sin Svenska infrastruktur genom att bygga Öresundsring SendToBitCent

Utfors knyter Danmark till sin Svenska infrastruktur genom att bygga Öresundsring Utfors knyter samman Malmö och Köpenhamn genom att lägga 4 fiberkablar över Öresund norr och söder om Köpenhamn och Malmö. Den södra delen färdigställs genom att Utfors köp av 192 fiber från Öresundsbrokonsortiet. Den norra delen byggs med hjälp av 2 sjökablar. Båda delarna kopplas ihop genom att kanalisation och fiberkablar installeras i Köpenhamn och, i Sverige, kopplas till Utfors befintliga infrastruktur mellan Landskrona och Malmö. "Vi tror på integrering av Malmö- Köpenhamn regionen och därför kopplar vi samman vår svenska infrastruktur med den danska. Öresundsringen kommer vara plattformen för vår verksamhet i Danmark" säger Jan Werne Vd Utfors i en kommentar. För ytterligare information kontakta: Mariusz Gerlach Direktör Utfors Fibre Network, tel 070 - 848 2515. e-post: mariusz.gerlach@utfors.se Informationschef Markus Boberg, tel: 0708 - 48 30 16, e-post: markus.boberg@utfors.se Utfors AB är en ledande svensk data- och telefonioperatör med egen infrastruktur och levererar IP-baserade (Internet Protocol) höghastighetstjänster till företag och privatkunder i Norden. Under år 2000 färdigställer Utfors ett 6000 km långt bredbandsnät för data och telefoni som ansluter de 75 största städerna i hela Sverige plus Oslo, Köpenhamn och andra danska storstäder samt Helsingfors.Utfors har ca 170 anställda i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Överkalix och har idag mer än 250 000 telefoni- och Internetkunder. Utfors AB ägs huvudsakligen av Norsk Vekst och Litorina Kapital samt ett antal institutionella placerare. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/04/20000704BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/04/20000704BIT00400/bit0002.pdf