Utfors tecknar ramavtal med Nortel Networks

Utfors tecknar ramavtal med Nortel Networks Nortel Networks har fått i uppdrag att bygga Utfors nästa generations IP nät. Utfors nya IP nät skall leverera och transportera alla typer av kommunikationstjänster som Utfors tillhandahåller konsument- och företagsmarknaden. Utfors har valt att implemetera Nortel Networks produkter ur Versalar, Accelar och BayStack familjerna. På toppen av lösningen ligger Preside, produkten för att monitorera och etablera nya tjänster med ett enkelt handgrepp . Denna plattform gör det möjligt att ur en och samma infrastruktur leverera flera olika tjänster med hög kapacitet och hög tillgänglighet. Med Nortels lösning för IP VPN (virtual private networks) kan vi på ett kostnadseffektivt sätt realisera IP porten, vår tjänst som ersätter dagens situation där företagen måste köpa separata tjänster för telefoni, intranet och internet, säger Sten Nordell teknisk direktör på Utfors. Nortel har under längre tid samarbetat med Utfors för att med ny teknik finna denna optimala lösningen. Utfors krav var en plattform som tillhandahåller många tjänster, hög prestanda och låga driftskostnader. För att hantera och separera olika tjänster används den nya teknologin MPLS (multi protocol label swithing). Ett annant teknikval är att lösningen enbart bygger på ethernet (10 Mbit/s - 10Gbit/s). Vi har en banbrytande lösning och ser fram emot en spännande och framgångsrik tid tillsammans med Utfors, säger Göran Ingemarsson kundansvarig på Nortel Networks. Om Utfors AB Utfors var först med gratis internetabonnemang och med att lansera lokalsamtalstaxa för hela Sverige. Företaget är en ledande svensk data- och telefonioperatör med egen infrastruktur och levererar IP-baserade (Internet Protocol) höghastighetstjänster till företag och privatkunder i Norden. Under år 2000 färdigställer Utfors ett 6000 km långt bredbandsnät för data och telefoni som ansluter de 75 största städerna i hela Sverige plus Oslo, Köpenhamn och andra danska storstäder samt Helsingfors. Utfors har ca 130 anställda i Stockholm, Uppsala och Överkalix och har idag mer än 200 000 telefoni- ochInternetkunder. Utfors AB ägs huvudsakligen av Norsk Vekst och Litorina Kapital samt ett antal institutionella placerare. Mer information om Utfors finns på www.utfors.se Om Nortel Networks Nortel Networks är en global leveratör av internet lösningar för telfoni, data, elektroniks handel och trådlös kommunkiation. Företagets omsättning var 21 300 MUSD 1999 och man vänder sig till operatörer och företagskunder världen över. Nortel är med och skapar det nya internet med bättre prestanda, mer tjänster och högre tillgänglighet. Nortel Networks finns på www.nortelnetworks.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/22/20000322BIT00200/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/22/20000322BIT00200/bit0002.pdf