Viktig order till Utfors

Viktig order till Utfors Intentia uppgraderar sitt nät med Utfors Intentia väljer Utfors som leverantör av datakommunikation och telefoni till samtliga kontor i Sverige. Orden är värd ca 14 miljoner kronor för Utfors AB över en tvåårsperiod och omfattar totalt 15 IP- och Corporate connectportar varav två stycken 100 Mbit, plus lika många för redundans. "Utfors IP-baserade nät ger oss en kostnadseffektiv kommunikationslösning mellan våra svenska kontor", säger Per Fredriksson, IT-chef på Intentia. "Det är tekniken bakom Utfors nät som gjorde att vi valde Utfors, samt att vi ser kostnadsfördelar genom att våra telefonikostnader sjunker betydligt." Med Utfors IP-port kan all data- och teletrafik samlas i en enda anslutning. Telefonitrafiken prioriteras och lokalkontoren kopplas ihop till telefoni-VPN till punkt-till-punkt-förbindelser över Utfors nät. Företaget ringer därefter kostnadsfritt inom telefoni-VPN:et, dvs internt samt till andra företag som nyttjar Utfors telefoni-VPN. "Vi är självklart glada över att Intentia väljer Utfors IP-port för sina kommunikationslösningar", säger Jan Werne, VD för Utfors. "Intentia har förstått nyttan med att ha all data och telefonitrafik samlat i en anslutning." För mer information kontakta: Utfors Informationschef Markus Boberg, tel: 08-5270 3016 el. 0708- 483016, markus.boberg@utfors.se Intentias IT-Chef, Per Fredriksson, tel: 08-5552 5670 el 0708- 44 56 70 per.fredriksson@intentia.se Utfors är den självklara nordiska partnern för högkvalitativa fasta och mobila bredbands-, Internet- och telefonitjänster. Utfors driftsätter ett nät med teknologi som är den absolut främsta i världen och som ger unika kostnadsfördelar. Utfors erbjuder i detta nät företag, myndigheter och privatpersoner banbrytande tjänster som skapar nya möjligheter till utveckling och kreativitet. Utfors kommer att knyta ihop de 75 största städerna i Norden med ett 7100 km långt bredbandsnät. Utfors har ca 360 anställda i Sverige, Norge, Danmark och Finland och ägs huvudsakligen av Norsk Vekst och Litorina Kapital samt ett antal institutionella placerare. Se vidare www.utfors.com. Intentia är en av världens ledande leverantörer av lösningar för collaboration. Vårt mål är att bli den största leverantören av lösningar för collaboration genom att ge våra kunder morgondagens lösningar redan i dag. Intentia erbjuder sina kunder en en-leverantörslösning för alla behov inom collaboration för flera industrisektorer. Vi utvecklar, implementerar och underhåller våra egna lösningar för att kunna skapa högsta möjliga kundtillfredsställelse. Intentia Solution består av applikationer som omfattar customer relationship management (CRM), enterprise management (ENM), supply chain management (SCM), business performance measurement (BPM), e-business och value chain collaboration (VCC). Intentia har mer än 3 200 anställda och levererar tjänster till över 3 400 kunder inom tillverknings-, underhålls- och distributionsindustrin genom ett globalt nätverk som omfattar drygt 40 länder. Intentia är noterat på Stockholmsbörsen (XSSE) under beteckningen INT B. Besök Intentias webbplats på www.intentia.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/12/20011012BIT00160/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/12/20011012BIT00160/bit0002.pdf