Utgivarna söker ny vd

Jeanette Gustafsdotter återgår den 1 augusti till att vara vd för TU och Utgivarna söker nu hennes efterträdare.

Den 9 mars 2012 hölls ett första styrelsemöte med föreningen Utgivarna. Ett historiskt beslut togs, Utgivarna skulle bildas och för första gången i Sverige arbetade publicistiska företag och organisationer tillsammans inom gemensamma publicistiska frågor. Samtliga företag och organisationer tog beslut att finansiera organisationen under tre år.

– Jag har haft tjänstledigt under uppstartsfasen. Nästa år avslutas den perioden och för att Utgivarna ska fortsätta i oavbruten fart har jag informerat styrelsen att jag har tagit beslutet att återgå som vd för TU, säger Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna.

– Uppdraget var att grunda organisationen Utgivarna och att driva Utgivarnas prioriterade frågor med huvudfrågan ett gemensamt medieetiskt system. Organisationen är nu grundad med klar och tydlig organisationsstruktur, vi har fått bra genomslag i våra gemensamma publicistiska frågor och under januari månad lämnar jag in en rättslig begäran till kulturdepartementet med krav på lagändring, som ska göra ett nytt gemensamt medieetiskt system möjligt. Jag är nöjd och känner att det är rätt tid att lämna över till en ny vd samtidigt som det ska bli roligt och stimulerande att gå tillbaka till TU med dagspressens utmaningar och förutsättningar, avslutar Jeanette Gustafsdotter.

Jeanette Gustafsdotter avslutar sin tjänstledighet den 1 augusti 2015. Per Hultengård, nuvarande vd för TU, går då tillbaka till sin tjänst som chefsjurist. Rekrytering av hennes efterträdare kommer att påbörjas efter jul- och nyårshelgerna.

– Jeanettes spetskompetens som jurist parat med hennes optimism och engagemang har varit grunden för att Utgivarna kommit långt i sina prioriterade frågor, säger Erik Fichtelius, ordförande Utgivarna. Stort tack till Jeanette och till TU som under lång tid lånat ut sin vd till det för hela branschen gemensamma projektet Utgivarna.

Vid frågor kontakta gärna:

Jeanette Gustafsdotter, VD, Utgivarna. Mobil nr 070–624 45 56 alternativt via e-post: jeanette.gustafsdotter@utgivarna.se

Erik Fichtelius, ordförande, Utgivarna. Mobil nr 070-884 73 86 alternativt via e-post: erik.fichtelius@ur.se

Utgivarna, Kungsgatan 62, 111 22 Stockholm, Tel: 08-692 46 00 - www.utgivarna.se - E-post: info@utgivarna.se