Blossa 05 är julens smak

Report this content

Den 7 november släpps årgångsglöggen BLOSSA 05 på Systembolaget. BLOSSA 05 har en mjuk och harmonisk smak av hjortron och armagnac som gifter sig väl med BLOSSA klassiska glöggkryddor.

- Med BLOSSA årgångsglögg kan vi erbjuda något nytt och spännande varje jul, berättar Åsa Neumann, produktchef på V&S. Att vi i år har kunnat arbeta med hjortron som är en genuint svensk smak känns väldigt roligt, samtidigt som det varit en stor utmaning för vår blender. Det har krävts mycket arbete för att få fram den mjuka samstämda smaken i BLOSSA 05. Redan i slutet av 1800-talet slog glöggen igenom i Sverige och sedan dess har glöggdrickandet växt till en stark tradition. Men tradition behöver inte utesluta förnyelse och variation. Det är nu tredje året i rad som BLOSSA lanserar en årgångsglögg. BLOSSA 05 kommer att finnas i begränsad upplaga och säljs på Systembolaget från den 7 november. Enkla och goda tilltugg Ett sätt att bevara glöggtraditionen men ändå förnya sig kan vara att bjuda gästerna på goda tilltugg. I år har BLOSSA samarbetat med Ulrika Bengtsson, som driver den egna krogen Ulrika’s på Manhattan i New York. Ulrika har tagit fram glöggtilltugg i oväntade kombinationer där hon blandat klassiska svenska råvaror med amerikanska influenser. Favoriter i år är ”Pigs in blanket” med dippsås och morotskaka med lingonglasyr. Alla recept med tillhörande bilder finns att hämta på www.blossa.se. Brett sortiment I BLOSSA sortiment finns allt en glöggälskare kan önska sig. Traditionell vinglögg och starkvinsglögg kryddad med BLOSSA klassiska glöggkryddor. Vit Starkvinsglögg och exklusiv och eldig BLOSSA Trestjärnig glögg spetsad med rom eller cognac. BLOSSA Vit Lättglögg lanserades förra året och är den tredje mest sålda lättglöggen i dagligvaruhandeln. Totalt dricker vi svenskar närmare 7 miljoner flaskor glögg varje jul. En flaska BLOSSA 05 kostar 76 kronor på Systembolaget. Bilder på BLOSSA sortimentet finns på www.blossa.se. Där finns även recept och högupplösta bilder på glöggtilltugg.