Laktosfria nyheter från Valio tar plats i hyllan

Valio har sedan 16 år tillbaka stått för de laktosfria favoriterna i de svenska hushållen. I sortimentet finns idag över 50 laktosfria produkter och under vecka 38 lanseras ytterligare fem laktosfria favoriter i svensk dagligvaruhandel.

Fröjd – en helt ny yoghurtserie

Valio Eila® Laktosfri Fröjd är en helt ny yoghurtserie med det lilla extra. Yoghurten innehåller hela 12% frukt och har en fetthalt på 3,2% vilket gör den både smakrik och krämig. Dessutom är den helt fri från tillsatser. Valio Laktosfri Fröjd finns i de två klassiska smakerna jordgubb och vanilj – som innehåller äkta vaniljstång.

– Fröjd är en krämig, välsmakande yoghurt som tidigare saknats i den laktosfria hyllan. En yoghurt för alla de stunder då man vill unna sig något extra, säger Karin Philipson, produktchef på Valio Sverige.

YO!ghurt - nu även laktosfri

Valio YO!ghurt finns sedan tidigare i sortimentet men får nu sällskap av två laktosfria alternativ. Valio YO!ghurt laktosfri finns i smakerna vanilj och bärmix, som innehåller en traditionell blandning av klassiska bär så som hallon och blåbär. Yoghurtens fetthalt är 1,3 %.

Laktosfri kvarg i smaken jordgubb

Under hösten lanseras en ny smak inom Valio Eila® laktosfri kvarg i en god, krämig jordgubbssmak. Den laktosfria kvargen kan ätas precis som den är, tillsammans med frukt och bär till mellanmålet, eller i kalla desserter och gräddade bakverk.

Samtliga produkter finns i dagligvaruhandeln från vecka 42 och rekommenderade konsumentpriser är:
Valio Eila® Laktosfri Fröjd 1 kg: 25:90 kronor
Valio Laktosfri YO! 1 kg: 19:90 kronor
Valio Eila® laktosfri Kvarg Jordgubb, 200 g: 14:90 kronor

För mer information, produktprov samt högupplösta bilder vänligen kontakta:
Emelie Andersson, PR-konsult, Kelly and Pling
070-372 76 18, emelie.a@kellyandpling.com

Anette Björnlund, marknadschef, Valio Sverige AB
08-725 51 50, anette.bjornlund@valio.fi

Taggar:

Om oss

Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserade de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio ca 250 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter. Valio är även känt för sitt goda smör och krämiga yoghurtar. Nyligen lanserades matproteinet Mifú och den växtbaserade serien Oddlygood. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 2017 ca 995 MSEK. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. www.valio.se