Valio hyllar Motörhead-legenden Ian Lemmy Kilmister i ny film

Mindre än en månad före sin död spelade Ian Lemmy Kilmister, den legendariska frontmannen för Motörhead, in en reklamfilm för finska Valio. Reklamen är en nyversion av en kultförklarad tv-reklam från 90-talet, och från och med i dag kan delar av den ses på Youtube som en hyllning till den bortgångne sångaren.

– Vi tycker att detta är ett fint sätt att hylla Lemmy Kilmister. Trots sorgebudet ville vi på Valio dela vår stund med Lemmy med hela världen – men på ett annat sätt än vi ursprungligen tänkt oss, säger Linda Öhman, Kommunikationschef på Valio Sverige.

Efter beskedet om Lemmys dödsbud valde Valio att istället använda scener från filmningen för att göra en hyllning till den bortgångne sångaren. I filmen syns Lemmy komma ut från en bar vid en bensinstation en mörk kväll. Han stannar upp och medan kameran zoomar in honom säger han repliken: ”Jag dricker inte mjölk och jag kommer aldrig att göra det heller” innan han tillägger, ”din skitstövel” samtidigt som han småler.

På kampanjsajten http://www.valio.com/lemmy/ kan man titta på ”behind the scenes”, anekdoter och produktionsstillbilder, plus ytterligare bakgrund samt den ursprungliga annonsen som är inspirationen för årets nyversion.

Har du frågor hör gärna av dig till:
Linda Öhman, Kommunikationschef, Valio Sverige AB, tel: 08-725 51 50,linda.ohman@valio.fi

Om oss

Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserade de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio ca 250 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter. Valio är även känt för sitt goda smör och krämiga yoghurtar. Nyligen lanserades matproteinet Mifú och den växtbaserade serien Oddlygood. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 2017 ca 995 MSEK. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. www.valio.se