Valio i Sverige ser över märkningen av ett fåtal produkter

I en nyligen publicerad artikel skrivs det att vissa av Valios produkter som säljs i den ordinarie mejerihyllan är laktosfria utan att det framgår av förpackningen. Valio beklagar att konsumenter har fått bristfällig information. Att ha korrekta texter på förpackningarna är viktigt för Valio och därför har företaget redan börjat vidta åtgärder för att korrigera detta.

Valio strävar efter att minimera matsvinnet i produktionen. Därför har man använt en befintlig laktosfri bas till att tillverka Kefir samt Krämig och mild yoghurt som säljs i ordinarie mejerihylla. Eftersom det inte finns några som helst hälsorisker med att äta laktosfritt har Valio tidigare gjort bedömningen att detta inte behövde anges på förpackningen. Stockholms stads Miljöförvaltning anser i likhet med Valio att det inte finns några hälsorisker med att äta laktosfritt, men rekommenderar nu Valio att vara tydligare på förpackningen och även deklarera att dessa produkter är laktosfria.

”Vi beklagar verkligen att vi har varit otydliga och vidtar direkt åtgärder. Det är bara produkter som är märkta Eila laktosfri, som är garanterat laktosfria.” säger Linda Öhman, Kommunikationschef på Valio Sverige AB.

Har du frågor hör gärna av dig till:
Linda Öhman, Kommunikationschef, Valio Sverige AB, tel: 08-725 51 50, linda.ohman@valio.fi

Om oss

Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio, och laktosfria produkter, i Sverige. Varje år investerar Valio i forskning, utveckling och nya innovationer. 2016 investerades drygt 250 miljoner kronor. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter. Valio är även känd för sina yoghurtar som alla karaktäriseras av en krämig, mjuk och rund smak och ett växande sortiment av ost. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 2016 ca 932 MSEK. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. www.valio.se