Valio utökar utbudet inom laktosfritt och maghälsa

I början av 2018 lanserade Valio det stekbara matproteinet MiFú strimlor, gjort på mjölk, och den nya havrebaserade produktserien Oddlygood®. Nu utökas det laktosfria sortimentet ytterligare.

Nyheter inom laktosfritt

Valio Eila® yoghurt med havre är en helt ny mättande yoghurt i två smaker – Äpple och Jordgubb. Den nya yoghurten innehåller små havrebitar som ger ett behagligt tuggmotstånd och som mättar lite extra. Yoghurten är laktosfri och förutom mättnadskänsla bidrar havren även med mer fibrer. Valio Eila® yoghurt med havre passar till frukost såväl som till mellanmål.

Valios laktosfria yoghurtar får en ny vän i hyllan i den populära smaken päron. Eila® laktosfri Slät Yoghurt Päron och Vanilj innehåller 30% mindre tillsatt socker.

Dessertkvargssortiment utökas med Eila® laktosfri Kvarg Irish Cream & Coffee. Kvargen innehåller ingen alkohol men har en smaksättning av gräddlikör och passar till efterrätt och bakning. För inspiration – se bifogat recept på läckra kvargdesserter.

Fortsatt satsning på maghälsa

Valio har länge arbetat med produkter som främjar god maghälsa. Under 2017 lanserades den nya produktserien Gefilus®, en serie mejeriprodukter med den unika bakteriekulturen LGG® som stannar länge i magen. LGG® finns dokumenterat i över 1000 vetenskapliga studier. Gefilus® är också berikad med kalcium som bidrar till matsmältningens normala funktion. Yoghurten, som är laktosfri, är endast sötad med frukt och bär och nu lanseras den populära smaken persika i en praktisk bägare.

Samtliga produkter lanserades under vecka 7 och rekommenderade konsumentpriser är:

Eila® yoghurt med havre 1 kg och Eila® laktosfri Slät Yoghurt Päron och Vanilj 1 kg – 24:90 kronor
Eila® laktosfri Kvarg Irish Cream & Coffee 200g – 15:90 kronor
Gefilus® persika bägare 4x125ml – 22:50 kronor

För mer information, produktprover och högupplösta bilder vänligen kontakta:
Emelie Andersson, PR-konsult, Kelly and Pling
070-372 76 18, emelie.a@kellyandpling.com