Moelven Edanesågen ökar kapaciteten med kanaltork från Valutec

I arbetet med att successivt öka kapaciteten har Moelven Edanesågen i Värmland investerat i en kanaltork, med tillhörande Valmaticsstyrning, från Valutec. Torken, som börjar monteras i januari 2016, kommer att öka torkkapaciteten på anläggningen med 40 000 m3 per år.

Vi jobbar varje dag för att bli ännu bättre och nu var det inom virkestorkningen som vi kände att det fanns en flaskhals. Vi har haft ett långt samarbete med Valutec och vi har varit väldigt nöjda med deras service. Så när Valutec, inför den här investeringen, erbjöd oss ett konkurrenskraftigt alternativ så föll valet på dem, säger Jörgen Olofsson, vd på Moelven Edanesågen.

Den nya kanaltorken är av typen 2-zons FB, där torkningen sker i två separata zoner. Den första zonen ger snabbare uppfuktning vilket minskar risken för torksprickor i intagsänden. Den andra zonen fungerar som en utjämningszon och ger en minskad fuktspridning.

Torken byggs i rostfritt stål och kommer att levereras nyckelfärdig och är fullt utrustad, vilket innebär att den har bland annat tryckramar och värmeåtervinning. Montaget inleds i januari 2016 och kanaltorken ska vara i produktion i mitten av maj.

– Det känns väldigt bra att vi fått förnyat förtroende från Edanesågen. Att vi kan bidra till deras kapacitetshöjning och utveckling känns enormt roligt, säger Jon Lindberg, försäljningschef på Valutec.

Värmländska Edanesågen har en lång och traditionsrik historia bakom sig som bevarats, parallellt med ett långsiktigt utvecklings- och moderniseringsarbete. I dagsläget består verksamheten av ett sågverk, två hyvellinjer, en anläggning för tryckimpregnering och produktionslinjer för hyvling och ytbehandling av listverk.

– Det har varit riktigt kul att följa Edanes resa genom åren, från familjesågverk till att bli en del av Moelvenkoncernen. Det kommer att bli lika spännande att få följa deras utvecklingsarbete framöver, säger Jon Lindberg.

Jon Lindberg, försäljningschef Valutec

Telefon 070-662 99 99

Jörgen Olofsson, vd Moelven Edanesågen
Telefon 010-122 51 71