Stark avslutning på 2015 för Valutec

Med tre affärer och ett totalt ordervärde på över 30 miljoner kronor avslutar Valutec året starkt. Det handlar om kanaltorkar till Junnikkala Oy i Finland och till Setra Kastet i Gävle samt två kammartorkar till sågverket Hilmer Andersson i Värmland.
– Vi har tagit hem de här affärerna i hård konkurrens med andra leverantörer. Det visar vår förmåga att erbjuda lösningar som svarar mot våra kunders behov både på kort och på lång sikt, säger Robert Larsson, vd på Valutec.

Den kanaltork som levererats till Junnikkala Oy har en kapacitet på 50 000 m3 och kommer primärt att användas för nedtorkning av tall och gran till 18 procent. Investeringen genomfördes i samband med moderniseringen av sågverket i Oulainen.

– Den här kanaltorken passar våra råvaror och möter de behov vi har när det gäller ökad effektivitet, kvalitet och kapacitet. Eftersom vi ökar vår torkkapacitet kommer vi att få större möjligheter att planera både torkningen och verksamheten i sågverket, säger Kalle Junnikkala, vd för Junnikkala Oy.

Kanaltorken som Setra Kastet investerat i är av typen FB, vilket innebär att torkningen delas upp i två separata zoner. Den andra zonen fungerar som en utjämningszon, vilket ger flera kvalitetsfördelar jämfört med torkning i bara en zon. För Kastet var Valutecs system för energiåtervinning en viktig faktor.

– Vi är imponerade av deras system för energiåtervinning. Det är vätskeburet och ger enormt bra förutsättningar för att spara och återanvända energin i torken, säger Ove Sjögren, platschef på Setra Kastet.

Valutec levererar också två kammartorkar till det familjeägda sågverket Hilmer Andersson i Lässerud i västra Värmland. De två kammartorkarna har en sammanlagt kapacitet på upp till 30 000 m3 och byggs i rostfritt stål. Båda torkarna utrustas med tryckramar och värmeåtervinning.

Styrsystemet Valmatics och simulatorn Valusim ingår också i samtliga leveranser. Båda systemen är patenterade och de enda på marknaden som ger användaren möjlighet att optimera torkprocessen utifrån parametrarna kvalitet, kapacitet och energiförbrukning.

Leveranserna genomförs under första halvan av 2016. Med ett gemensamt ordervärde på 30 miljoner kronor markerar de ett starkt avslut på Valutecs verksamhetsår.

– Det känns fantastiskt roligt och hedrande att vi fått de här uppdragen. Sågverken är kvalitetsmedvetna och kräver mycket av leverantörerna vilket vi ser om oerhört positivt. Därför genomför vi stora satsningar på att hela tiden driva utvecklingen inom virkestorkningen framåt. Så kan både våra kunder och vi fortsätta att växa, säger Robert Larsson.

Robert Larsson, vd Valutec
Telefon 070 336 40 58