Gert Wingårdh ritar om konferenshotell i Bohuslän

Report this content

Sveriges mest kände arkitekt, Gert Wingårdh, ligger bakom omvandlingen av Lingatan Hotel & Conference. Det är ett av Västsveriges största konferenshotell, beläget vid fjorden Gullmarn i Bohuslän. De 17 000 kvadratmetrarna, byggda av fackförbundet Metall på tidigt 80-tal, ska totalrenoveras och byggas ut till en av ”Skandinaviens mest spännande anläggningar” med restaurang, spa och över 150 hotellrum.

– Vi ska släppa in Bohusläns miljö och material i byggnaden och göra detta präktiga 80-talsbygge till en modern anläggning, säger Gert Wingårdh. Vi vill att arkitekturen ska utmana och överraska de människor som besöker Vann.

Den nya byggnaden ska öppnas mot vattnet med stora terrasser, helglasade konferensrum och en restaurangdel som hänger över bergskanten. Där ska man få en känsla av att sitta i luften med Gullmarn och trädgården nedanför. Totalt kommer runt 400 kvadratmeter glasfönster riktas mot fjorden.
En stor del av byggnaden, 1000 kvadratmeter, ska byggas om till ett spa med sex annorlunda pooler. En av dem är het och röd, 42 grader, en annan vit och kall, 10 grader. Två andra pooler ska skiljas åt av en eld.
– Vi ska bygga ett sensuellt, hemligt och syndigt spa som också ger möjlighet till avkoppling, säger Gert Wingårdh.

När man går in i spadelen, via en smal labyrint, möts man av en miljö som är ny i dessa sammanhang. Inredningen är långt ifrån simhallens standard. Istället blir miljön mörk och mystisk och keramiska material blandas med frostat glas och träribbor.
– Det här ska bli ett spa som erbjuder många upplevelser och där man får lust att vara länge, säger Gert Wingårdh.