Ann-Margarethe Livh nytt bostads- och demokratiborgarråd och Clara Lindblom nytt äldre- och personalborgarråd i Stockholm.

Idag presenterades den nya rödgrönrosa majoritetens borgarråd i Stockholm. För Vänsterpartiet blir Ann-Margarethe Livh nytt bostads- och demokratiborgarråd och Clara Lindblom nytt äldre- och personalborgarråd.

Ann-Margarethe Livh kommer att leda bostads- och demokratiroteln med ansvar för bland annat Stockholms allmännyttiga bostadsbolag samt bostadsförmedlingen och Clara Lindblom kommer att leda äldre- och personalroteln med ansvar för bland annat äldrenämnden och stadens personal- och jämställdhetsutskott.

- Vi påbörjar idag ett stort arbete med att reda ut bostadsbristen i Stockholm. Det byggs för lite och för dyrt. Nu ändrar vi kurs på bostadspolitiken och lägger fokus på fler hyresrätter som stockholmarna ska ha råd med, säger Ann-Margarethe Livh (v), bostads- och demokratiborgarråd.

- Äldres inflytande över innehållet i sina egna hemtjänsttimmar ska öka. Det förutsätter mer personal som har tid och möjlighet att erbjuda individuellt anpassad omsorg, säger Clara Lindblom (v), äldre- och personalborgarråd.

Biografi:

Ann-Margarethe Livh är 65 år gammal och boende i Rinkeby. Hon har arbetat som gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholms stad sedan 2006. Hon har den senaste mandatperioden varit vice ordförande i Familjebostäder. Ann-Margarethe Livh har också ett engagemang i internationella frågor och är ordförande i Vänsterns internationella forum.

Clara Lindblom är 29 år gammal och uppvuxen i Tensta. Hon kommer närmast från Institutet för Framtidsstudier där hon arbetat som forskningsassistent inom arbetsmarknadspolitisk utvärdering. Hon har även bakgrund inom omsorgen där hon arbetat sex år inom stadens LSS-verksamhet. Hon har suttit som ledamot i stadens exploateringsnämnd i fem år.

Siri Jonsson Montin, pressekreterare, 076 12 29 102