Barnen drabbas av höjda hyror i Stockholms förskolor

På möte med AB Stockholms Stadshus idag kommer ett beslut tas som drabbar stadens förskolebarn. Den borgerliga majoriteten kommer besluta att hyrorna för förskolorna i stadens egna lokaler ska höjas och marknadsanpassas. Tidigare har dessa haft ett avtal om ”självkostnad” men nu ska hyrorna anpassas till nivåerna i privatägda hus och höjas successivt. Dessutom ska lokalytorna minska för barnen, enligt de nya riktlinjerna.

- Högern måste satsa på barnen och sluta leka marknad med sig själv. Hyreshöjningarna på 9 miljoner kronor för förskolor i centrala lägen motsvarar närmare 20 tjänster. Personal som så väl behövs på förskolorna. Hyreshöjningarna kommer att drabba Stockholms barn, säger Ann Mari Engel (V), ledamot i Stockholms Stadshus Ab.

Ann Mari Engel (V), Vänsterpartiet, reserverar sig mot beslutet och menar att verksamheter i stadens egna lokaler bör ha en hyra som motsvarar självkostnaden.

Ann Mari Engel (V), ledamot i Stockholms Stadshus Ab, 070-727 74 20

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/

Om oss

Stockholmsvänstern är Vänsterpartiets parlamentariska representation i Stockholms stad. Vi ingår i den styrande rödgrönrosa majoriteten och har särskilt ansvar för äldreomsorg, personalpolitik, de kommunala bostadsbolagen, bostadsförmedlingen och lokalt demokratiarbete. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.