Budget 2018: Stockholms stad satsar 36 miljoner på sociala aktiviteter på seniorboenden

Öka den sociala gemenskapen bland äldre stockholmare – det är syftet med satsningen på aktivitetscenter i stadens seniorboenden. I ett aktivitetscenter finns sociala aktiviteter och möjlighet att äta tillsammans. Verksamheten sköts av den lokala stadsdelsförvaltningen som utformar aktiviteterna tillsammans med de äldre.

Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad satsar 36 miljoner kronor på att öppna aktivitetscenter i så många som möjligt av de seniorboenden som ägs av stadens bolag Micasa Fastigheter.

-    Det behövs fler mötesplatser för äldre, delvis för att många känner sig ensamma. På de här aktivitetscentren kommer det gå att umgås med andra äldre och delta i en massa olika aktiviteter. Att servicen blir högre på våra seniorboenden är också väldigt bra, säger Clara Lindblom (V), äldre- och personalborgarråd i Stockholm.

Micasa Fastigheters seniorboenden är till för dig som är över 65 år och skriven i Stockholms stad. Alla seniorboenden är tillgänglighetsanpassade och har gemensamhetslokaler som inbjuder till social samvaro. Lägenheterna är hyresrätter som förmedlas via den vanliga bostadskön och finns över hela Stockholm.

Presskontakt:
Ida Strid, pressekr, 076 12 29 519
Siri Jonsson Montin, pressekr, 076 12 29519

Om oss

Stockholmsvänstern är Vänsterpartiets parlamentariska representation i Stockholms stad. Vi ingår i den styrande rödgrönrosa majoriteten och har särskilt ansvar för äldreomsorg, personalpolitik, de kommunala bostadsbolagen, bostadsförmedlingen och lokalt demokratiarbete. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.