Clara Lindblom och Nooshi Dadgostar i ny feministisk podcast

Stockholms äldre- och personalborgarråd Clara Lindblom och Vänsterpartiets vice partiledare Nooshi Dadgostar har startat en feministisk podcast - 5podden. I första avsnittet medverkar fotbollstränaren Pia Sundhage som pratar om sin uppväxt, idrott på lika villkor och fotbollens utveckling på damsidan.

- Vi märker att de feministiska frågorna inte får plats i den här valrörelsen och därför vill vi skapa utrymme för dem. Att vi har mängder med jätteviktiga feministiska frågor som måste upp på dagordningen visar inte minst höstens metoo-upprop och förlossningskrisen vi upplever runt om i landet, säger Clara Lindblom.

Fler som kommer medverka i 5podden är bland andra Elin Sundin, ordförande i organisationen FATTA som skapat opinion för en ny samtyckeslag, komikern Petrina Solange som bland annat korats till årets kvinnliga komiker 2015 och medverkat i Parlamentet samt flerfaldigt grammisbelönade artisterna Rebecca & Fiona.

- Idag finns det för lite utrymme att få fördjupa sig i politiska debatter, alla svar ska alltid vara korta och förenklade. Vi är jätteglada att vi nu har ett utrymme där vi kan låta skarpa gäster diskutera och fördjupa sig i aktuella feministiska ämnen som de är väl insatta i. Det tror vi behövs, säger Nooshi Dadgostar.

Lyssna på 5podden:

För mer info: Siri Jonsson Montin, pressekretare, 076 12 29 102

Om oss

Stockholmsvänstern är Vänsterpartiets parlamentariska representation i Stockholms stad. Vi ingår i den styrande rödgrönrosa majoriteten och har särskilt ansvar för äldreomsorg, personalpolitik, de kommunala bostadsbolagen, bostadsförmedlingen och lokalt demokratiarbete. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.