Nu kan unga söka stöd för att stärka demokratin

För att öka det demokratiska deltagandet bland unga, både i vardagen och på valdagen, har den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad inrättat ett demokratistöd för unga. Nu finns det stödet färdigt att söka. Aktiviteter som går att söka stöd för ska syfta till att öka ungas delaktighet och inflytande och bidra till ett antirasistiskt, jämställt Stockholm med lika rättigheter och möjligheter för alla. Det kan exempelvis vara en föreställning, konsert, utställning eller workshop.

På sikt är målet att stärka unga stockholmares egenmakt så att de självständigt kan ta initiativ och agera enskilt eller tillsammans med andra inom demokratins ramar.

- Om vi vill att unga ska ha förtroende för samhället och demokratin måste vi också tro på deras förmåga. Stockholms engagerade unga har mycket att bidra med. Med en pengapott gör vi det lite lättare för idéerna att bli verklighet, säger Ann-Margarethe Livh (V), demokratiborgarråd, Stockholms stad.

Föreningar eller organisationer som verkar i Stockholms stad kan söka demokratistöd. Respektive ansökan får maximalt uppgå till 300 000 kronor. Även enskilda personer eller grupper som inte är en del av en registrerad förening kan i vissa fall få stöd för ett publikt program. För att ett evenemang eller projekt ska beviljas stöd ska det vara öppet för allmänheten.

För mer information samt ansökningsblanketter se: http://www.stockholm.se/kulturfritid/stod/demokratistod-for-unga

Presskontakt för Ann-Margarethe Livh:
Ida Strid, pressekr. 076-12 29 519