Ökad kompetens om demens inom äldreomsorgen i Söderort

Idag kvalitetsmärks fem enheter i Söderort inom demenskompetens. På enheterna har personalen fått gå Svenskt Demenscentrums utbildning i demens. Det är ca 240 personer som gått utbildningen.

Deltagarna kommer från Mårtensgårdens vård- och omsorgsboende, Årsta hemtjänst, Enskede hemtjänst, Stureby hemtjänst och Vantörs hemtjänst. Över 90 procent av de anställda har gått utbildningen och när personal sedan byts ut måste de också utbildas för att enheterna ska få behålla sin kvalitetsmärkning. Genom kvalitetsmärkningen kan äldre och anhöriga se tydligt vilken kunskap om demens som finns på enheten.

Projektet har kostat knappt 2 miljoner kronor. Pengarna kommer från stadens kompetensfond.

- Både för den som har en demenssjukdom och för närstående ska det finnas en trygghet i att omsorgen är den allra bästa. Därför är det väldigt viktigt att fler som jobbar inom äldreomsorgen utbildas inom demens, säger Clara Lindblom (V) , äldreborgarråd.

Kontakt: Siri Jonsson Montin, pressekreterare, 076 12 29 102.

Om oss

Stockholmsvänstern är Vänsterpartiets parlamentariska representation i Stockholms stad. Vi ingår i den styrande rödgrönrosa majoriteten och har särskilt ansvar för äldreomsorg, personalpolitik, de kommunala bostadsbolagen, bostadsförmedlingen och lokalt demokratiarbete. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.