”P-böter är inte Daniel Helldéns kassakista”

På kommunstyrelsen på onsdag kommer den blågröna majoriteten föreslå att samtliga parkeringsböter i Stockholms stad höjs med mellan 100-250 kronor. Vänsterpartiet kommer tillsammans med Socialdemokraterna att yrka på återremiss av förslaget. Anledningen är att underlaget för att fatta beslutet är bristfälligt och för att det råder tveksamheter kring om den blågröna majoriteten egentligen driver igenom höjningarna för att täcka underskott i sin budget, och inte för att öka framkomligheten.

- Det är bra och rimligt att personer som till exempel parkerar på handikapplatser får höjda böter, eftersom det är en allvarlig förseelse. Men att avgifterna höjs rejält för små företeelser, som till exempel när man blir försenad tillbaka till bilen, är tveksamt. P-böter är inte Daniel Helldéns kassakista och finns inte till för att finansiera andra saker, till exempel majoritetens skattesänkning, säger Rikard Warlenius (V), vice ordförande i trafiknämnden.

Höjningen av parkeringsböterna beräknas ge ökade intäkter till staden på ca 56 miljoner kronor.

- Om majoriteten inte lyckas få ihop sin budget utan att höja p-böterna så är det ett stort problem. Det är riktigt oansvarigt att först sänka skatten och sedan försöka få in pengarna på annan väg. Det urholkar dessutom legitimiteten för systemet med p-böter, syftet ska vara att öka framkomligheten och trafiksäkerheten och inget annat, säger Rikard Warlenius.

Fakta: Felparkeringar som anses vara trafikfarliga eller hindrande höjs med 100 kronor till 1 300 kronor, avgiften för trafikstörande eller hindrande uppställning höjs med 250 kronor till 1 100 kronor och avgiften för mindre trafikstörande uppställning höjs med 150 kronor till 900 kronor.

Anna Rojas Tillberg, pressekreterare, 076 12 29 107
Siri Jonsson Montin, pressekreterare, 076 12 29 102