Stockholms stad skärper arbetet mot hemlöshet bland äldre

Nu förstärker den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad arbetet mot hemlöshet bland äldre. Staden kommer bland annat att bygga fler seniorlägenheter anpassade för äldre med hemlöshetsproblematik och öronmärka drogfria akut- och utredningsplatser. I Stockholm finns idag runt 200 äldre som saknar fast boende och av dessa är cirka 20 personer akut hemlösa som bor på gatan.

-Vi ska både få fram lägenheter som äldre med låg pension har råd med och boendeplatser för äldre med till exempel missbruksproblematik. Jag är övertygad om att de åtgärder vi sätter in nu kommer att leda till att hemlösheten bland äldre minskar kraftigt, säger Clara Lindblom, (V), äldreborgarråd Stockholms stad.

Arbetet med äldre hemlösa har utökats i Stockholms stad under mandatperioden, bland annat genom att fler försöks- och träningslägenheter har skapats och samarbetet mellan Äldreförvaltningen och Socialförvaltningen har utökats. Totalt sett minskar hemlösheten i Stockholm år efter år, på tolv år har den minskat med 1000 personer eller 30 procent enligt stadens egna mätningar. Samtidigt visar mätningarna att mer fortfarande måste göras för gruppen hemlösa äldre.

Åtgärder som staden kommer att genomföra:

• Inrikta Monumentets stödboende på Södermalm mot äldre hemlösa över 55 år. Där kan den som är äldre bo under en längre period medan hon eller han till exempel samlar på sig kötid i bostadskön och får hjälp med skuldrådgivning. Totalt handlar det om 20 platser.
  • Starta en försöksverksamhet med drogfria akut- och utredningsplatser för äldre. Istället för att äldre hänvisas till vanliga härbärgen kommer de direkt kunna komma till något av stadens omvårdnadsboenden som är bättre anpassade efter äldres behov. Där kommer de kunna bo under en period för att socialsekreterare och biståndshandläggare ska kunna utreda vilket stödbehov personen har och sedan lotsa vidare till ett mer varaktigt boende.
  • Bygga 500 seniorlägenheter anpassade och öronmärkta för äldre med hemlöshetsproblematik fram till 2040, varav 100 stycken ska vara redo för inflyttning före 2025.
  • Stadens bostadsbolag Micasa ska från och med i år förmedla 25 seniorlägenheter årligen till äldre som har svårt att komma in på bostadsmarknaden på grund av till exempel låg pension och skulder. Dessa ska efter en period kunna omvandlas till vanliga tillsvidarekontrakt.

Kontakt

Clara Lindblom, pressekreterare Torbjörn Granrot 076-122 95 19 torbjorn.granrot@stockholm.se