Trött på vita kränkta män i Almedalen?

I eftermiddag den 2 juli arrangerar Vänsterns internationella forum, VIF, två oumbärliga seminarier för dig som vill veta mer om kvinnors roll i väpnade konflikter och om hur bistånd kan användas för att främja demokrati och jämställdhet.

Kvinnor och bistånd – Women and Foreign Aid
Klockan 13.00–14.30 i Metodistkyrkan på Adelsgatan 43 samtalar politiker och aktivister kring vilka biståndsåtgärder som är effektivast för att bidra till jämställdhet och demokrati. Seminariet inleds med en föreläsning på engelska av den prisbelönta människorättsaktivisten Lauryn Oates. Diskussionen efteråt sker på svenska.

Medarrangörer: Vänsterns Internationella Forum, Varken hora eller kuvad, Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet, Sveriges Kvinnolobby

Medverkande: Lauryn Oates (föreläsare), prisbelönt kanadensisk MR-aktivist med fokus på utbildning och jämställdhet i konfliktområden. Martin Ängeby (panel), generalsekreterare Swedish International Liberal Centre. Henrik G Ehrenberg (panel), ordförande Kristdemokratiskt internationellt center. Linnea Engström (panel), Östeuropaprogrammet Green Forum. Amineh Kakabaveh (panel), ordförande Varken hora eller kuvad och riksdagsledamot (V). Ann-Margarethe Livh (moderator), ordförande Vänsterns internationella forum och oppositionsborgarråd (V).

Arabiska våren och kvinnors roll i väpnade konflikter
Klockan 15.00–16.45 i Metodistkyrkan på Adelsgatan 43 behandlas utvecklingen i Mellanöstern och Nordafrika efter den Arabiska våren. Har förhoppningarna om demokrati och utökade medborgerliga rättigheter infriats? Hur kan vi arbeta för att stärka kvinnors roll i oroshärdar runt om i världen?

Medarrangörer: Vänsterns Internationella Forum, Varken hora eller kuvad, Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet, Operation 1325.

Medverkande: Hana' Al-Khamri (talare), journalist och medgrundare till The Yemeni Salon/Stockholm. Josefine Karlsson (talare), generalsekreterare Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet. Amineh Kakabaveh (kommentator), ordförande Varken hora eller kuvad. Maj Britt Theorin (kommentator), ordförande Operation 1325. Lauryn Oates (kommentator), kanadensisk människorättsaktivist. Ann-Margarethe Livh (moderator), ordförande Vänsterns Internationella Forum.

Ann-Margarethe Livh  076-122 91 03