Upprörande men väntat beslut om vinster i välfärden

Idag har riksdagen röstat ner ett förslag om att begränsa vinstuttagen i välfärden. Vänsterpartiet i Stockholms stad anser att det är mycket beklagligt.

- Uttag av stora vinster från välfärden till privata fickor saknar stöd hos svenska folket, det visar undersökningar gång på gång. Nu går de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna emot medborgarnas vilja för att kunna säkra höga vinster för de privata företagen. Det är upprörande men knappast oväntat, säger Ann-Margarethe Livh (V), bostads- och demokratiborgarråd i Stockholm.

Dagens beslut i riksdagen innebär att vinstuttagen i välfärden inte regleras, bland annat uttag från skolor och äldreomsorg. Stockholm är en av de platser i landet där en begränsning av vinstuttagen hade haft stor påverkan på välfärden.

- I Stockholm gick privatiseringarna väldigt långt under det senaste borgerliga styret. Vi hade nu hoppats att regeringen skulle kunna reglera vinstuttagen genom ett tak men tyvärr visar de borgerliga partierna att de alltid kommer sätta företagens intressen före medborgarnas, säger Torun Boucher (V), vik. äldre- och personalborgarråd i Stockholm.

- Att våra gemensamma skattepengar som vi betalar in till välfärden kommer elever, patienter och äldre till del tycker vi borde vara en självklarhet och vi kommer att fortsätta driva frågan, säger Ann-Margarethe Livh.

Siri Jonsson Montin, pressekreterare, 076 12 29 102