(V): Årstafältet är till för Stockholmarna

Alliansen har nu presenterat ännu ett bostadsförslag där värdefulla naturområden beskärs till förmån för hyreslägenheter som är alldeles för dyra för vanliga Stockholmare. Det är bra att alliansen till sist låter de kommunala bolagen bygga. Men de dyra hyresrätter som nu byggs ersätter inte de hyresrätter med rimliga hyror som alliansen tidigare sålt.

- Alliansen har under de senaste åren sålt tiotusentals hyresrätter med rimliga hyror och bygger nya som är onåbara för alla vanliga löntagare, säger Ann-Margarethe Livh, gruppledare (V) Stockholms stadshus. Nu kommer istället valfläsk i form av 1800 lägenheter, men för vem? Vad är det för sorts stad vi skapar när bostadspolitiken bara riktar sig till höginkomsttagare?

- Vänsterpartiet har visat att man kan bygga hyresrätter med hyrestak utan att beskära viktiga grönområden, säger Ann-Margarethe Livh. Att använda allmänna resurser som grönområden och omvandla dem till bostäder för höginkomsttagare är ännu en sorts privatisering av Stockholm.