V: Få bort ockerhyrorna på andrahandsmarknaden

Boverkets kartläggning av andrahandsmarknaden visar att hyran för en hyresrätt i andra hand är omkring 65 procent dyrare än ett förstahandskontrakt. Antalet klagomål på andrahandshyror i Hyresnämnden ökar också, visar en kartläggning som SVT Nyheter gjort. Vänsterpartiet i Stockholm menar att kontrollen av hyrorna på andrahandsmarknaden måste skärpas och vill ge ett uppdrag till allmännyttan i Stockholm att särskilt bevaka och kontrollera andrahandshyrorna.

- Om lägenheten är möblerad brukar man kunna göra ett litet påslag, men att det kan handla om upp emot 65 procent är helt oacceptabelt. Det är tydligt att människor blir utnyttjade på andrahandsmarknaden. Vi i Stockholm måste göra vad vi kan för att få bort ockerhyrorna och då kan allmännyttan börja med att skärpa kontrollen av sina lägenheter, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Vänsterpartiet vill även att allmännyttan inför ett varningssystem där den som hyr ut till ockerhyra blir varnad och vid upprepad överträdelse riskerar att bli uppsagd från sitt kontrakt. Vänsterpartiet vill också att information om regler vid andrahandsuthyrning går ut till alla hyresgäster inom allmännyttan.

- Alla som har ett förstahandskontrakt inom allmännyttan ska veta vad som gäller om de vill hyra ut i andra hand. Våra allmännyttiga lägenheter ska inte användas till att utnyttja människor som behöver bostad, utan alla uthyrningar ska gå rätt till, säger Clara Lindblom.

Siri Jonsson Montin, pressekreterare, 076 12 29 102
Anna Rojas Tillberg, pressekreterare, 076 12 29 107