(V): Inga skattepengar till Caymanöarna

Under kvällens kommunfullmäktige debatteras Vänsterpartiets motion som kräver att Stockholms stad tar fram regler som förhindrar att Stockholmarnas skattemedel försvinner till skatteparadis för skrupelfria riskkapitalister.

-          Alliansens tilltro till marknadens självreglering har fått katastrofala konsekvenser för Stockholmarna. Det är dags att ta fram tydliga regler som förhindrar en ny Boultbeeskandal, säger Ann-Margarethe Livh, gruppledare (V) Stockholms stad.

-          En överväldigande majoritet av svenskarna är emot att deras skattepengar kan flyttas ut ur landet av riskkapitalister. Men trots att problemet är allra störst i Stockholm har den sittande majoriteten varit helt passiva, säger Ann-Margarethe Livh.

Vänsterpartiet kräver att Stockholms stad i sin uppförandekod och i sina anvisningar för konkurrensutsättning inför en paragraf om att leverantörer inte får ha någon koppling till företag baserade i så kallade skatteparadis. Staden bör ställa krav på transparens när det gäller företag som har filialer i olika länder. De ska redovisa omsättning, vinst och hur mycket skatt man betalar i varje land där man har verksamhet. I nuläget utförs en stor del av Stockholms upphandlade verksamhet av ett fåtal stora företag som ägs av riskkapitalister.

Ann-Margarethe Livh, Vänsterpartiets gruppledare i Stockholms stad   076-122 91 03