(V) Kulturnatt i Stockholm - mörker för förorterna.

Om man läser det påkostade programmet för stadens stora evenemang ”Kulturnatt i Stockholm” den 20 april tvingas man konstatera att samtliga 95 kulturarrangörer som presenteras är i Stockholms innerstad.

På sätt och vis en god illustration av kulturpolitiken i Stockholm - den borgerliga majoriteten har systematiskt prioriterat innerstaden och låter kultur- och föreningsliv i stadens förorter förfalla.

Det är väldigt trevligt att staden kan bjuda invånarna på en stor kulturfest där det mesta är gratis,säger Ann Mari Engel (v), vice ordförande i kulturnämnden. Men det är bedrövligt att detta inte angår alla stockholmare och uppseendeväckande att kulturlivet i förorten överhuvudtaget inte finns med.

Vi som bor i ytterstaden har fått se de flesta lokala kulturverksamheterna dras in eller och tyna bort”, säger Ann Margrethe Livh (v) gruppledare i Stadshuset och Rinkebybo. Självklart bör stadens kultursatsningar omfatta hela staden och inte bidra till att öka den växande segregationen på alla områden.

Ann Mari Engel 070 727 74 20
Ann-Margarethe Livh 076-122 91 03

Om oss

Stockholmsvänstern är Vänsterpartiets parlamentariska representation i Stockholms stad. Vi ingår i den styrande rödgrönrosa majoriteten och har särskilt ansvar för äldreomsorg, personalpolitik, de kommunala bostadsbolagen, bostadsförmedlingen och lokalt demokratiarbete. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.