V: Lägg ner kulturbonussystemet!

Kulturborgarrådets Madeleine Sjöstedts flaggskepp kulturbonusen ska nu revideras och anpassas till det nya kulturstödssystemet.

- Bonussystemet är ett tydligt uttryck för den borgerliga kulturpolitikens systemfel. Bonusen innebär att man i efterskott delar ut belöningar till kulturverksamheter som skaffat fler intäkter. Förslaget till reviderat system fokuserar nu på enbart intäktskravet och innebär ytterligare ett ansökningsförfarande, säger Ann Mari Engel (V), vice ordförande i kulturnämnden.

- Helt oavsett konstnärlig kvalitet och verksamhetens inriktning så ska 6 miljoner kronor årligen delas ut till dem som ökat sina intäkter, vilket kan ske genom större publik, ökade priser eller ökad sponsring. De flesta kulturverksamheter arbetar självklart för att öka sin publik på olika sätt men det kan också vara en kvalitet att vända sig till mindre grupper av till exempel små barn, säger Ann Mari Engel (V), vice ordförande i kulturnämnden.

- Skrota detta ovärdiga belöningssystem. Öka i stället kulturstödet till en rimlig nivå och gör det långsiktigt och förutsägbart, säger Ann Mari Engel (V), vice ordförande i kulturnämnden.

Ann Mari Engel (V), 070-727 74 20

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/