(V): Låt behoven styra hyrorna

Vänsterpartiet är starkt kritiska till att staden överlåter hyresförhandlingarna om 2014 års hyror till de privata fastighetsägarnas intresseorganisation. Det innebär en kartellbildning på hyresmarknaden som står i strid med såväl lagen om kommunala bostadsbolag som konkurrenslagstiftningen. Vänsterpartiet kräver därför att de kommunala bolagen skriftligen redovisar grunderna för sina yrkanden i hyresförhandlingarna, såväl som en långsiktig konsekvensanalys av följderna.

-           De allmännyttiga bolagens huvudsyfte är bostadsförsörjning – att ge kommuninvånarna bostäder. De privata bostadsbolagens huvudsyfte är vinstmaximering – att tjäna maximalt med pengar. Att låta de privata bolagen förhandla för hela marknaden riskerar hela bostadsmarknadens funktion. Det står i strid med själva idén om allmännyttan som den fastslagits i lagstiftningen, säger Ann-Margarethe Livh, gruppledare (V) Stockholms stadshus.

Ann-Margarethe Livh 076 12 29 103