V: Öka personalen för att vända katastrofläget i äldreomsorgen

Idag kommer nya rapporter om att antalet anmälningar om allvarliga missförhållanden i äldreomsorgen ökar. De flesta anmälningarna gäller äldre som vårdas i hemmet.

- Vi får larm om nya missförhållanden inom äldreomsorgen närmast dagligen. Det är katastrofläge på grund av alliansens skattesänkningar. Vi måste öka personaltätheten i hemtjänsten omedelbart, säger Ann-Margarethe Livh, gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholm.

- Bara i Stockholms kommun vill vi satsa nästan 142 miljoner kronor mer på de äldre än Alliansen gör. Vi satsar också 150 miljoner kronor mer på personalen, bland annat i äldreomsorgen. Det är stora pengar som saknas i äldreomsorgen idag, säger Torun Boucher, ledamot i Äldrenämnden i Stockholm för Vänsterpartiet.

Ann-Margarethe Livh: 076 12 29 103

Torun Boucher: 070 737 41 60

Vänsterpartiet i Stockholms stadshus är en del av oppositionen i kommunen. Partiet har 8 mandat i Stockholms kommunfullmäktige.

Om oss

Stockholmsvänstern är Vänsterpartiets parlamentariska representation i Stockholms stad. Vi ingår i den styrande rödgrönrosa majoriteten och har särskilt ansvar för äldreomsorg, personalpolitik, de kommunala bostadsbolagen, bostadsförmedlingen och lokalt demokratiarbete. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.